Super tucano

Твіт президента Бразилії

Копирайт изображения Військове телебачення України Нещодавно українські військові льотчики провели у Португалії тестові польоти на легких бразильських штурмовиках фірми Embraer EBN-314 Super Tucano.

«Попередньо українська делегація відвідала Бразилію з наміром оцінити виробничі потужності та обговорити можливе придбання цих літаків», — йшлося у сюжеті українського «Військового телебачення».

А вже 24 жовтня президент Бразилії після зустрічі з українським колегою Володимиром Зеленським у Японії написав у Twiiter: «Україна хоче військову авіацію».

Права на зображення @jairbolsonaro @jairbolsonaro

За його словами, українська сторона зацікавилася придбанням вже згаданих бойових літаків Super Tucano, а також військових транспортників Embraer KC-390.

Щоправда, пресслужба Володимира Зеленського про такі плани після зустрічі нічого не писала.

Однак твіт бразильського президента разом з повідомленнями українського «Військового телебачення» про «ознайомчі польоти» змусили всерйоз задуматися над перспективами Super Tucano в українському небі.

USAF’s Light Air Support programme

A-29 Super Tucano was selected by the US Air Force (USAF) for its Light Air Support (LAS) programme in December 2011. Under the $355m contract, 20 aircraft were expected to be delivered in partnership with SNC, who was the prime contractor of the programme. The contract was cancelled in February 2012 due to concerns over the procurement process. The USAF placed a $427m order with Embraer to deliver 20 A-29 Super Tucano aircraft to the Afghan Air Force, in February 2013. The first aircraft was rolled out in September 2014.

The Afghan Air Force took delivery of the first four aircraft in January 2016, while the remaining aircraft delivered by the end of 2018.

A new contract for an additional six A-29s was placed in October 2017. The Afghan Air Force received 22 A-29s, as of September 2018.

SNC was awarded a $1.808bn contract by US for procurement, modifications, ferry, sustainment, and related equipment for the A-29 in September 2018.

Особенности конструкции и боевого применения

В 1978 году компания Embraer приступила к разработке учебно-боевого самолёта, EMB 312 Tucano первый опытный образец которого в воздух подняли в 1980 году, а с 1984 года он активно выпускается на экспорт. Лёгкий штурмовик с турбовинтовым двигателем EMB 314 Super Tucano отличается от этого учебного самолёта более длинным фюзеляжем, более объёмной кабиной экипажа и ещё, пожалуй, усиленным планером.

Машина получила мощный турбовинтовой двигатель Pratt&Whitney PT6A-68\3 в 1600 лошадиных сил, разгоняющий штурмовик до скорости 590 км/час. Кабина экипажа защищена кевларовой бронёй и оснащена катапультируемыми креслами, есть климатическая установка и кислородное оборудование. На самолёте применён принцип «стеклянной кабины», пилотыиспользуют два ЖК-дисплея и новый комплекс электронного оборудования. Штурмовик оборудован автопилотом, помогающим пилотам в длительных патрульных полётах.

Корпус машины отличается хорошей устойчивостью к коррозии и обладает отличными характеристиками по прочности, самолёт выдерживает положительные перегрузки величиной до 7g, а отрицательные до – 3.5g

Штурмовик надёжно эксплуатируется при высоких температурах окружающей среды и повышенной влажности, что особенно важно для латиноамериканских стран, где находит наибольшее применение эта машина

Как заявляет компания производитель, остекление кабины пилотов надёжно защищено от повреждения при столкновении с птицами даже на скорости 500 км/час. Кроме брони из кевлара, на помощь экипажу и штурмовику приходят современные информационные системы, предупреждающие пилотов о ракетной атаке и о работе станций радиолокационного обнаружения.

В строевых частях бразильских ВВС пилоты знают эту машину в одноместном варианте под обозначением A-29A Super Tucano, а её двухместная версия проходит как A-29B Super Tucano. Версия штурмовика с одним пилотом не пользуется такой популярностью, поскольку один лётчик не может эффективно действовать при длительных полётах на патрулирование, а потом принимать участие в бою в качестве ударного самолёта.

В таком варианте в месте второй кабины располагается дополнительный топливный бак, обтянутый протектированной резиной и как считает Embraer, установив соответствующее оборудование для ночных полётов, данная версия становится эффективным ночным истребителем, настоящей грозой для легкомоторных машин наркоторговцев и контрабандистов. Также в этом варианте самолёт успешно используется против вертолётов противника.

Наибольшей популярностью пользуется A-29B Super Tucano с двухместной кабиной.

Двухместный вариант A-29B почитается уже тем, что один ум хорошо – а два лучше. Наличие второго пилота в изматывающих патрульных полётах весьма полезно в тех случаях, когда они завершаются ударным воздействием на противника.

Super Tucano

Копирайт изображения embraer.com EMB-314 Super Tucano бразильської фірми Embraer — один з найуспішніших продуктів авіапрому Бразилії.

Його розробляли як легкий штурмовик для підтримки піхоти та боротьби з партизанами.

Перший політ відбувся у 1999 році, й з того часу вироблено понад 250 таких машин, які постачали у понад 15 країн (включно зі США).

Super Tucano — претендент на заміну реактивних штурмовиків підтримки в американській армії.

«Коли рота морпіхів не може обійти захищений бункер, групу танків чи штурмує глибоко ешелоновану оборону, питань виникає не так багато — вони передають координати цілі і чекають, поки прилетить F/A-16», — відзначає оглядач BBC News Павло Аксьонов.

Утім, за його словами, проблеми починають виникати, коли таким літакам доводиться чекати, коли їх викличуть, перебуваючи неподалік від поля бою, або кружляти над ним.

Копирайт изображения Getty Images Image caption Super Tucano — один з найуспішніших проектів бразильського авіапрому. Цей літак перебуває на озброєнні багатьох країн, включно з Колумбією, Чилі, Індонезією і Афганістаном

«У військовій авіації існує термін loiter time — час, протягом якого літак може перебувати у певній зоні в очікуванні виклику. У легкомоторних літаків з економічним турбогвинтовим двигуном цей показник набагато вище, ніж у винищувачів з потужним реактивним двигуном, що споживає багато палива. Такий штурмовик може довго супроводжувати піхоту, швидко реагуючи на запити підтримки», — пояснював Павло Аксьонов.

І як одну з альтернатив F-16 у Повітряних силах США розглядають саме Super Tucano.

Які, до того ж, значно дешевші.

Причому Super Tucano вже пройшли випробування у бойових умовах — їх використовували колумбійські військово-повітряні сили проти повстанців із FARC, а також американці в Афганістані.

Літаки також можуть слугувати як навчальні. Наприклад, на них можуть тренуватися пілоти реактивної авіації.

Лёгкий штурмовик Embraer EMB 314 Super Tucano. Бразилия

Главная » Реальная история » Малоизвестные и нереализованные проекты самолётов и другой летающей техники » Лёгкий штурмовик Embraer EMB 314 Super Tucano. Бразилия

Малоизвестные и нереализованные проекты самолётов и другой летающей техникиСамолёты настоящего и будущего

boroda 05.10.2010 495

в Избранноев Избранномиз Избранного 0

Наряду с истребителями 5-го поколения F-22 и F-35 (невидимки, крейсерская сверхзвуковая скорость), в войсках требуется и легкие самолеты для летной подготовки и противопартизанских действий. Как раз такие каких не имели ВВС США во время войны во Вьетнаме. Список кандидатов на эту роль веьсма широк: от современных легких реактивных самолетов, таких , как итальянский Alenia M-346, до «обновленного» Мустанга времен Второй Мировой Войны (Enforcer). Бразильсикй Супер Тукано , изображенный выше, весьма подходит на данную роль, особенно в силу того, что Флот уже использует его для решения подобных задач…..

Самолёт Embraer EMB 314 Super Tucano классифицируется как лёгкий штурмовик для борьбы с иррегулярными войсками. А попросту с партизанами. Эта тема очень широко освещалась у нас на сайте. И примером тому является проект аналогичного штурмовика — «Кобчик».

Но вернёмся к этой машине. Изначально, её ни кто не планировал использовать в боевых условиях. Этот самолёт родился исключительно как учебный. Но затем военные поняли, что он прекрасно подходит и для того что бы гонять туземцев.

В чём же его основное преимущество. Я думаю, многие догадались, в цене. Этот самолёт стоит на много дешевле чем применяемые для этой цели боевые вертолёты. Но это не единственное его преимущество. Этот самолёт достаточно лёгкий, поэтому его легко доставить к месту боевых действий. Кроме того, у него ни куда не делись функции учебного самолёта. То есть в месте своей дислокации эта машина осуществляет как боевые вылеты, так и учебные. И широко используется для совершенствования боевых навыков пилотов реактивной авиации.

Сегодня этот самолёт активно используется для борьбы с партизанами и наркомафией в Колумбии. Так же его уже закупили Чили, Доминиканская Республика и Эквадор. Но вероятно, в ближайшее время он появится в небе Афганистана и Ирака.

Дело в том, что он участвует в тендере на поставку штурмовиков армии США. И по заявлению начальника штабов ВВС Нортона Шварца, у этой машины есть очень большие шансы на победу. Кстати, если этому самолёту будет всё же суждено поступить на вооружение в Америку, то там он получит название A-29.

Теперь, то что касается ТТХ машины. На самолёте стоит двигатель Pratt & Whitney Canada PT6A-68C мощностью 1600 л.с. С этой силовой установкой он развивает максимальную скорость 368 миль в час (около 590 км/час). Дальность полёта самолёта составляет 2 995 миль. Практический потолок самолёта порядка 35 000 футов (чуть больше 10 000 метров). Самолёт, в отличии, от его военного прообраза, оборудован современным катапультируемым креслом.

В стандартное вооружение входит одна 20 мм авиационная пушка, расположенная под фюзеляжем. В крыльях расположено два 12,7 мм пулемёта FN Herstal M3P. С боекомплектом по 200 патронов на ствол. Так же на самолёте предусмотрено 4 места для подвешивания ракет или бомб различного назначения.

[1] TUCANO ORIGINS

* Up into the early 1960s, the Forca Aerea Brazileira (FAB / Brazilian
Air Force) used the classic North American T-6 Texan as the service’s primary
flight trainer, with the aircraft built under license in Brazil by Lagoa
Santa. In 1965, the Brazilian Ministerio da Aeronautica (MdA / Air Ministry)
commissioned studies with the Centro Tecnico Aerospacial (CTA / Central
Aerospace Technical Organization) to develop a turboprop-engined Texan.
Although this work went as far as wind tunnel tests, the notion of a
turboprop-powered trainer was abandoned for the time being, with the
Sociedade Neiva of Sao Jose dos Campos, Sao Paulo, commissioned to develop
an entirely new side-by-side piston-powered trainer.

The «Neiva T-25 Universal», as the aircraft was named, performed its initial
flight on 29 April 1966. It was a neat, conventional small piston aircraft,
with tricycle landing gear. One prototype and 146 production machines were
built — some sources give more — and at last notice the type remains in
service as the FAB’s primary trainer. The Sociedad Neiva proposed a number
of turboprop-powered derivatives of the T-25, but none ever flew.

Although the CTA’s work on the «Turbo Texan» didn’t pan out, the organization
also conducted design studies on a twin-engine turboprop transport, with the
initial prototype of what was then known as the «YC-95» performing its
initial flight in 1968. The next year, 1969, the CTA and several other
Brazilian aeronautical organizations were folded into a new state-run firm,
the Empresa Brasileira de Aeronautica (EMBRAER), also at Sao Jose dos Campos.
EMBRAER put the YC-95 into production as the very successful «EMB-110
Bandeirante».

* By the mid-1970s, the FAB was again casting about for a new trainer. At
the time, Brazil was under a military government and as a result the country
was under arms embargoes. That made a locally-developed solution attractive,
and in the spring of 1977 the MdA issued a requirement for a training and
light strike aircraft. EMBRAER came up with two proposals, including the
piston-powered «EMB-301» trainer and light strike aircraft, and the
turboprop-powered «EMB-311» light attack aircraft. Sociedad Neiva also
proposed a «YT-25B Universal II» trainer and light attack aircraft based on
the Universal I; the firm built a flight prototype.

These designs were not what the FAB was thinking about, and so in the summer
of 1977 the MdA issued another requirement, this time for a turboprop trainer
and light attack aircraft. EMBRAER updated the EMB-311 into a trainer /
light attack aircraft designated the «EMB-312»; it still wasn’t quite what
was wanted, but it seemed on the right track, so in early 1978 EMBRAER
engineers reworked the design further to conform to FAB desires. In
September 1978 EMBRAER was authorized to begin full development, with work on
four prototypes — two flight prototypes and two static-test prototypes —
beginning in 1979.

Initial flight of the first EMB-312 prototype was on 16 August 1980, with
retired FAB Colonel Luiz Fernando Cabral at the controls and engineer
Gilberto Hideo Otaka in the back seat. Trials went well, with the type being
given the name «Tucano» in October 1981; the pure trainer version was the
«T-27», while the trainer / light attack variant was the «A-27».

One of the prototypes was lost in an accident on 10 August 1982, but a third
fight prototype had been authorized and built by that time, with this machine
performing its first flight six days later. The FAB had already placed an
initial production order, with the first production machine being delivered
on 29 September 1983. 133 were obtained by the FAB, with the Tucano becoming
the mount for the FAB’s aerobatic display team, the Esquadrao de Demonstracio
Aerea (EDA).

From the 1990s, the Brazilian government began to enhance on improving
security in the wild backwoods regions of the Amazon basin, where drug
traffickers and the like had long operated with impunity. The result was the
formal establishment, in 1997, of the «SIstema de Vigilancia da AMazonia
(SIVAM)» as a collaborative exercise between the FAB and other Brazilian
government organizations. Tucanos were put to work under SIVAM as
«gunfighters», carrying out air attacks on illegal settlements in the jungle
and intercepting suspicious aircraft that might be carrying drugs.

BACK_TO_TOP

[3] SHORTS TUCANO T.1 / FRENCH EMB-312F

* In the early 1980s, the British Royal Air Force (RAF) was after a
replacement for the aging Hunting Jet Provost trainer. A number of firms
competed for the contract, with EMBRAER teaming up with Shorts of the UK to
offer a Tucano derivative. The Tucano won the competition in May 1985.

Shorts was to perform license construction at a plant in Belfast, Northern
Ireland. The RAF Tucanos were enhanced as per contract specification, being
fitted with new avionics, a modified canopy, a hydraulically-actuated ventral
airbrake, and in particular a more powerful engine — the Garrett TPE331-12B
turboprop, providing 820 kW (1,100 SHP) and driving a four-blade propeller.
A standard Tucano was fitted with the Garrett engine as a demonstrator,
performing its first flight on 11 April 1986.

The first Shorts-built «Tucano Trainer Mark 1 (T.1)» performed its initial
flight on 30 December 1986, with the first machine for evaluation delivered
on 26 June 1987. Initial service delivery to the RAF was on 16 June 1988,
with 131 Tucano T.1s being delivered up to final delivery in early 1993.
They are used for primary training and apparently rarely, if ever, carry
armament. The RAF is planning to replace them with the Raytheon T-6C Texan
II.

Somewhat surprisingly, the terms of the deal between EMBRAER and Shorts
allowed Shorts to sell Tucanos on the export market — EMBRAER officials,
it seems, felt that being handed the royalties was good enough. Twelve
Shorts Tucano «T.51s» were sold to Kenya in 1988, replacing the BAC
Strikemaster, being delivered in 1990; 16 «T.52s» were sold to Kuwait in
1989, though due to the first Gulf War, they weren’t delivered until 1995.
Both the T.51 and T.52 were combat-capable, though they were employed as
trainers.

* EMBRAER also developed a specialized variant of the Tucano for the Armee de
l’Aire, the French Air Force, with the French buying what would end up being
49 machines in 1991 as replacements for the Fouga Magister jet trainer.
These aircraft were designated «EMB-312F» and had various changes from Tucano
standard, including a dashboard with LCD displays, ventral airbrake, de-icing
gear, and structural reinforcements. They retained the PT6A powerplant.
Deliveries were from 1993 to 1997.

BACK_TO_TOP

Украинский интерес

В середине августа появилось сообщение Командования Воздушных сил ВСУ, в котором указывалось, что командующий Воздушными силами генерал-полковник Сергей Дроздов вместе с группой офицеров находится в Бразилии, где проводит встречи, посвященные развитию сотрудничества между воздушными силами обоих государств.

«Проходят встречи с руководством Воздушных сил Бразилии, ознакомление с боевыми возможностями авиации этой страны, а также с системой подготовки пилотов и летно-технического состава», — скупо отмечалось в сообщении. Какие-либо подробности при этом не раскрывались.

Историю «раскрутили» бразильские СМИ. Так, например, бразильское издание infodefensa.com сообщило о том, что Сергей Дроздов совершил полет на Super Tucano. «Украинская группа также присутствовала в Сан-Паулу на встрече с руководителями Embraer Defense & Security, где обсуждалась возможность приобретения А-29, EMB-314 Super Tucano», — указывается в издании.

По данным infodefensa.com, поставки штурмовика в Украину будут осуществляться в рамках программы LAS с возможностью «интеграции украинского интеллектуального оружия». Эта опция позволит украинским производителям стать поставщиками оружия для стран, где Super Tucano уже эксплуатируется. Помимо Бразилии, это еще десяток государств, включая Ливан, Афганистан, Чили, Эквадор, Индонезию, Колумбию и Гондурас. Крупный заказ на 20 самолетов разместили США.

К слову, программа LAS (Light Air Support) — это американская правительственная программа, действующая с 2012 года. В рамках этой программы Super Tucano уже поступил в распоряжение правительств Ливана и Афганистана. Как объяснил военный эксперт Михаил Жирохов, по условиям программы самолеты собираются на территории США и поставляются дружественным странам в кредит с рассрочкой на несколько лет.

Такой «перелет через Америку» существенно увеличивает сто­­имость машины. По словам Ми­­хаила Жирохова, если Super Tucano бразильской сборки стоит порядка 14 млн долларов за единицу, то в случае участия в LAS — уже 18 млн долларов, включая стоимость запчастей и услуг по гарантийному обслуживанию самолетов.

Super Tucano ALX light attack aircraft

Embraer was awarded a contract in 1995 to develop a variant of the Super Tucano, known as the ALX or light attack aircraft, for the Brazilian Air Force (FAB). One of the main missions of the aircraft is border patrol under the Sistema de Vigilancia da Amazonia (SIVAM) programme and so the ALX was optimised for the environmental conditions of the Brazilian Amazon. The ALX is capable of operating day and night missions from remote bases and unpaved runways with minimal ground support. The first production aircraft was completed in 1999.

In August 2001, the Brazilian Air Force awarded Embraer a contract for 76 Super Tucano / ALX aircraft with options for a further 23. 51 of these aircraft are two seater versions, designated AT-29, which are stationed at the Natal Air Force Base and replace the AT-26 Xavante advanced jet trainers which are approaching the end of their operational lives. The remaining 25 aircraft are the single seat A-29 ALX version.

The first aircraft was delivered in December 2003. By September 2007, 50 aircraft had entered service. The 99th and last A-29 aircraft was delivered in June 2012.

The A-29 Super Tucano has been selected by 15 air forces worldwide.

Operators[]

Brazil

  • Brazilian Air Force — 99 ordered, 83 delivered

    • First Squadron of the Third Aviation Group (1º/3º GAv) «Esquadrão Escorpião»
    • Second Squadron of the Third Aviation Group (2º/3º GAv) «Esquadrão Grifo»
    • Third Squadron of the Third Aviation Group (3º/3º GAv) «Esquadrão Flecha»
    • Second Squadron of the Fifth Aviation Group (2º/5º GAv) «Esquadrão Joker»
Chile

Chilean Air Force — 12 ordered. 2 delivered in 2009

Colombia

Colombian Air Force — 25 to replace Rockwell OV-10 Bronco and Cessna A-37 Dragonfly. All 25 delivered by 2008.

Dominican Republic

Dominican Air Force — 8 ordered, 2 delivered (December 2009).

Ecuador

Ecuadorian Air Force — 24 ordered; 6 delivered by April 2010 (all 24 should be delivered by December 2010).

Guatemala

Guatemalan Air Force — 10 ordered in May 2009.

Indonesia

Indonesian Air Force — 8 ordered to replace aging and grounded Rockwell OV-10 Bronco.Up to 16 may be acquired eventually.

Lebanon

Lebanese Army — 10 (ordered in February 2010, deliveries beginning in 2013.

United States

US Navy — 1 aircraft with the designation A-29 under lease for testing. as part of the Imminent Fury program.

Description[]

Super Tucano of Fueza Aerea Colombiana

The Embraer 314, first appeared in the light as the Emb-312H in the early ’90s, it was essentially a larger version of the coach Embraer 312 (Tucano). Although it looks very much like the trainer aircraft that preceded it, the 314 is a very different plane, which stands out for its size. The Super Tucano is longer and taller than its predecessor, due to the need to accommodate a more powerful engine, which allows for more power and greater speeds. And thus making it more appropriate to the tasks for which it was designed.

The ALX is a militarized version of the EMB-314 that corresponds to a specification of the Brazilian Air Force for a light attack aircraft that could be integrated and used in conjunction with radars Sivam (Amazon Surveillance System).
The logical choice was the Tucano trainer aircraft, which was increased by about 37 cm in front and about a meter behind the cabin. Its structure has been greatly enhanced and the place of the pilot was protected with Kevlar fiber.

The ALX was proposed for the JPATS program of the U.S. Air Force, but lost to the T-6 Texan-2 (based on the Pilatus PC-9), and has the same engine but is however, less powerful than the ALX . The fact that the program ALX is relatively late and the final price of the aircraft, have been among the reasons for the choice of Pilatus. Finally, first ALX series saw the light of day on May 28, 1999.

The EMB-314, will operate for many years in the Amazon and its characteristics make it an interesting possibility for the air forces of South America, where there are problems of narco-trafficking and terrorism, as in Colombia with the FARC. How advanced trainer, their characteristics, capabilities, and electronics, EMB-314/ALX is one of the best aircraft currently on the market.

EMB-314 Super Tucano orders and deliveries

In August 2001, Embraer announced the signing of a contract with the Dominican Republic for ten Super Tucano aircraft, to be used for pilot training, internal security, border patrol and counter-narcotics trafficking missions. The order was reduced to eight aircraft in January 2009. The first two Super Tucano aircraft were delivered to the Dominican Republic on 18 December 2009. Three were delivered in June 2010 and the remaining three in October 2010.

Venezuela selected the EMB-314 Super Tucano in February 2005. A total of 12 aircraft were to be ordered, with a further 12 planned. The sale fell through because it was thought the USA would block the transfer of US-built components.

In December 2005, the Columbian Air Force placed a contract for 25 Super Tucano aircraft. The first five were delivered in December 2006, with the final delivery completed in August 2008. The aircraft are used for border patrol and internal security. Elbit Systems was contracted to supply the avionics suite.

In April 2008, the Chilean Air Force selected the EMB-314 Super Tucano, with a requirement for 12 aircraft. A contract for the 12 aircraft was signed in August 2008. Embraer delivered first four of the 12 aircraft to Chilean Air Force on 23 December 2009. The Dominican Republic placed a contract for eight Super Tucano aircraft in late 2008.

“The Super Tucano has five hardpoints for carrying weapons.”

The Ecuadorian Air Force (EAF) ordered 24 Super Tucano aircraft in March 2009 as part of a $270m agreement signed with Embraer in 2008. A total of six Super Tucanos were delivered by April 2010. The EAF reduced its order from 24 to 18 in May 2010 to acquire 12 second-hand Cheetah C fighters from Denel Dynamics.

Embraer signed a contract with the Indonesian Ministry of Defence in November 2010 to supply eight A-29 Super Tucano light attack and advance trainer aircraft for superseding a fleet of OV-10 Broncos. It also supplied ground support stations and an integrated logistics package. The contract was finalised and became effective from 9 June 2011. The first four aircraft were delivered in August 2012.

The Indonesian Air Force placed an order for a second batch of eight A-29 Super Tucano aircraft and a flight simulator in July 2012, while the Philippine Air Force (PAF) awarded a contract to Embraer for six A-29 aircraft in November 2017. Delivery to the PAF commenced in 2019.

Embraer and its partner Sierra Nevada Corporation (SNC) received a contract from the Nigerian Air Force (NAF) for the delivery of 12 A-29 Super Tucano light attack aircraft in December 2018.

The first A-29 completed its inaugural flight for the NAF in April 2020, while the entire fleet is expected to be delivered by 2021. The contract also includes ground training equipment, mission planning devices, mission debrief systems, ground support systems and additional mission equipment the NAF.

EMB-314 Super Tucano cockpit

The all-glass cockpit is fully compatible with night-vision goggles. Brazilian AF ALX aircraft are equipped with avionics systems from Elbit Systems of Haifa, Israel, including a head-up display (HUD), advanced mission computer, navigation system, and two 6in x 8in colour liquid crystal multi-function displays.

The head-up display with 24° field of view and the advanced weapon delivery system are integrated through a MIL-STD-1553B data bus. The pilot is provided with a hands-on throttle and stick (HOTAS) control.

The pilot is protected with Kevlar armour and provided with a zero/zero ejection seat. The clamshell canopy, hinged at the front and rear and electrically activated, is fitted with a de-icing system and features a windshield capable of withstanding, at 300k, the impact of a 4lb bird. A Northrop Grumman onboard oxygen generation system (OBOGS) is installed.

На вооружении[править | править код]

  •  Ангола — 3 EMB-314 Super Tucano (всего заказано 6 единиц), по состоянию на 2018 год.
  •  Афганистан — заказано 26 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Бразилия — 99 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Буркина-Фасо — 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Доминиканская Республика — 8 AT-29 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Индонезия — 15 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Колумбия — 25 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Мавритания — 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  США — заказано 20 А-29 Super Tucano на общую сумму $355 млн, по состоянию на 2018 год.
  •  Чили — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Эквадор — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Гана — заказано 5 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Гондурас — заказано 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Ливан — 6 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год[неавторитетный источник?].
  •  Мали — 4 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год, всего заказано 6 самолётов.
  •  Нигерия — заказано 12 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год[неавторитетный источник?].
  •  Сенегал — заказано 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  •  Филиппины — заказано 6 EMB-314 Super Tucano, с опционом ещё на 18 самолётов. Начало поставок запланировано на 2019 год[неавторитетный источник?].
  •  Туркмения — 6 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2021 год[источник не указан 186 дней]

Тактико-технические характеристики[править]

Технические характеристики

  • Экипаж: 2 человека
  • Длина: 10,53 м
  • Размах крыла: 11,14 м
  • Высота: 3,9 м
  • Площадь крыла: 19,4 м²
  • Масса пустого: 3020 кг
  • Максимальная взлётная масса: 5200 кг
  • Масса топлива во внутренних баках: 650 кг
  • Объём топлива в ПТБ: 2 × 323 л
  • Силовая установка: 1 × ТВД Pratt&Whitney PT6A-68/3
  • Мощность двигателей: 1 × 1600 л.с. (1 × 1193 кВт)

Лётные характеристики

  • Максимальная скорость: 590 км/ч
  • Крейсерская скорость: 520 км/ч
  • Скорость сваливания: 148 км/ч
  • Практическая дальность: 1 330 км
  • Перегоночная дальность: 2 850 км
  • Практический потолок: 10 670 м
  • Скороподъёмность: 24 м/с
  • Нагрузка на крыло: 200 кг/м²
  • Тяговооружённость: 306 Вт/кг
  • Максимальная эксплуатационная перегрузка: +7,0g/-3,5g

Вооружение

  • Стрелково-пушечное:
    • встроенное: 2 × 12,7-мм пулемёта FN Herstal M3
    • подвесное: 1 × 20-мм пушка на фюзеляжном узле
  • Точки подвески: 5
  • Боевая нагрузка: 1500 кг
  • Управляемые ракеты: 2 × ракеты «воздух-воздух» AIM-9 Sidewinder или MAA-1 Piranha или Python 3/4
  • Неуправляемые ракеты: 4 × блока 70-мм ракет
  • Бомбы: свободнопадающие и корректируемые

[6] COMMENTS, SOURCES, & REVISION HISTORY

* Having written up the Pilatus turbo-trainer series, it seemed only sensible
to add the Tucano series as well. Besides, my site has some Brazilian
readers, and it was nice to do something to make them happy.

* As concerns copyrights and permissions for this document, all illustrations
and images credited to me are public domain. I reserve all rights to my
writings. However, if anyone does want to make use of my writings, just
contact me, and we can chat about it. I’m lenient in giving permissions,
usually on the basis of being properly credited.

* Sources include:

  • «EMBRAER EMB-312/314 Tucano & Super Tucano» by Santiago Rivas & Juan
    Carlos Cicalesi, INTERNATIONAL AIR POWER REVIEW, Volume 22 / 2007, 60:79.
  • «Flying Training Aircraft» by Bill Taylor, AIR INTERNATIONAL, May 1999,
    298:300.
  • «Super Tucano: A Brazilian Success Story» by Santiago Rivas, COMBAT
    AIRCRAFT, February 2016, 82:88.

Several editions of JANE’S ALL THE WORLD’S AIRCRAFT were consulted as well.

* Illustrations details:

  • EMB-314 Super Tucanos / EMBRAER
  • EMB-312 Tucano of Esquadrilha da Fumaca (FAB aerobatic team) at Royal
    International Air Tattoo / Fairford UK / 2008 / Adrian Pingstone /
    public domain
  • Peruvian T-27 Tucano / 2005 / Chris Lofting / Creative Commons Share
    Alike License
  • Shorts Tucano / RAF Linton-on-Ouse / 2013 / ~Transport Pixels / Creative
    Commons Share Alike License
  • EMB-314 Super Tucano / EMBRAER
  • A-29 Super Tucano in USAF evaluation / White Sands Missile Range NM /
    2017 / USAF
  • PZL-130 Orliks of Polish Air Force aerobatic team at Royal International
    Air Tattoo / Fairford UK / 2014 / ~aceebee / Creative Commons Share
    Alike License
  • KAI KT-1 Woongbee / 2018 / Doo Ho Kim / Creative Commons Share Alike License
  • TAI Huerkus

* Revision history:

   v1.0.0 / 01 sep 08 
   v1.0.1 / 01 may 10 / Review & polish.
   v1.0.2 / 01 apr 12 / Review & polish.
   v1.0.3 / 01 mar 14 / Super Tucano purchases, TAI Huerkus details.
   v1.0.4 / 01 feb 16 / PZL Orlik MPT.
   v1.0.5 / 01 jan 18 / Review, update, & polish.
   v1.0.6 / 01 dec 19 / Review, update, & polish.

Weapons

The aircraft is fitted with two central mission computers. The integrated weapon system includes software for weapon aiming, weapon management, mission planning and mission rehearsal. Onboard recording is used for post mission analysis.

There are five hardpoints for carrying weapons, and the aircraft is capable of holding a maximum external load of 1,500kg. The aircraft is armed with two wing-mounted 12.7mm machine guns with a rate of fire of 1,100 rounds a minute and is capable of carrying general-purpose bombs and guided air-to-air and air-to-ground missiles. Brazilian AF aircraft are armed with the MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile from Orbita.

The two-seat AT-29 is fitted with a forward-looking infrared AN/AAQ-22 SAFIRE turret on the underside of the fuselage. The SAFIRE thermal imaging system supplied by FLIR Systems is for targeting, navigation and target tracking. The system allows the aircraft to carry out night surveillance and attack missions.

In July 2012, Embraer and Boeing signed a cooperation agreement to add new weapons integration capacity on the A-29 Super Tucano to satisfy the requirements of the US Air Force LAS programme.

Savis, Bradar and Rockwell Collins entered into an agreement with Embraer to improve the defense applications of the aircraft in April 2017. The radar technology will be integrated into the Rockwell Collins FireStorm system to improve fire precision of the aircraft.

Specifications[]

General characteristics

  • Crew: One pilot on single seat version, one pilot plus one navigator/student on double seat version
  • Length: 11.42 m (37 ft 6 in)
  • Wingspan: 11.14 m (36 ft 7 in)
  • Height: 3.9 m (12 ft 9.5 in)
  • Wing area: 19.4 m² (209 sq ft)
  • Empty weight: 2,420 kg (5,335 lb)
  • Loaded weight: 3,600 kg (7,937 lb)
  • Powerplant: 1× Pratt & Whitney Canada PT6A-68C turboprop, 1,600 hp (1,193 kW)

Performance

  • Maximum speed: 558 km/h (301 knots, 346 mph)
  • Range: 1,568 km (849 naut mi, 974 mi)
  • Service ceiling: 10,668 m (35,000 ft)
  • Rate of climb: 14.9 m/s (2,936 ft/min)

Armament

  • Guns: 4× 12.7 mm FN Herstal M3P machine guns in wings and cannon pods
  • Hardpoints: 5 (two under each wing and one under fuselage centreline) with a capacity of 1,500 kg (3,300 lb)
  • Rockets: rocket pods
  • Missiles: 2x MAA-1 Piranha, AIM-9 Sidewinder or Rafalel Python III or IV

Некоторые технические характеристики Super Tucano

Аэродинамическая схема EMB 314 Super Tucano представляет собой планер с фюзеляжем типа полумонокок с низким расположением крыла и классическим хвостовым оперением. Три стойки шасси с одним колесом на каждой, убираются в полёте. Машина оснащена мощным турбовинтовым двигателем американского производства.

Крейсерская скорость лёгкого штурмовика 520 км/час и при максимальном взлётном весе 5200 кг он способен нести боевую нагрузку в 1.5 тонны и работать в боевом радиусе 550 км. Максимальная высота, на которую поднимается самолёт Super Tucano находится в пределах 10700 метров, а наибольшее расстояние, преодолеваемое этой турбовинтовой машиной равно 1300 км.

Из вооружения штатно устанавливаемого на штурмовик – это два крыльевых 12.7-мм пулемёта, в некоторых вариантах 20-мм подфюзеляжная пушка и дополнительные контейнеры с четырьмя 7.62-мм или двумя 12.7-мм пулемётами.

На вооружении лёгкого штурмовика A-29 Super Tucano имеются УР класса «воздух-воздух».

Ракетно-бомбовое вооружение располагается на пяти точках подвески и состоит из управляемых ракет класса «воздух – воздух» или бомб либо неуправляемых 70-мм авиационных ракет. Строевые части бразильских ВВС имеют на вооружении 99 лёгких штурмовиков, из них 33 – это одноместные машины, а 66 – вариант с двумя пилотами.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector