Airbus a400m
Содержание:
- Production[]
- Sales[]
- Countermeasure technology
- Авиакомпании эксплуатанты
- A400M tactical tanker and refuelling
- A400M design
- A400M future large aircraft programme
- Eight-bladed composite variable pitch FH386 propeller
- Operational range
- Landing gear
- История модели
- Плохие места: как не ошибиться
- История создания
- Reuters: Берлин сомневается в пригодности транспортных аэробусов A400M
- Советы
- Технические характеристики
- Технические характеристики
- Engines onboard the A400M
- Технические характеристики
- Как создавался и где производится
- A400M transporter cargo systems
- Design[]
- Development[]
- HF-9500 Airborne Communication System
- Заключение
Production[]
The A400M assembly at the Seville plant of EADS Spain started in Q1 2007. Airbus plans to manufacture thirty aircraft per year. The major assemblies arrive by Airbus Beluga transporters. The four EuroProp TP400-D6 flight test engines have been delivered in late February 2008 for the first Airbus A400M. According to EADS the first «static tests» of a dedicated A400M complete structure were started on 14th March in Spain.
The first test flight, scheduled until recently for Q1 2008, has been postponed due to repeated program delays, schedule adjustments and mounting financial pressures. EADS announced in early January 2008 that continued development problems with the engines has resulted in a delay to Q2 2008 before the first engine test flights on a C130 testbed aircraft. The first flight of the aircraft, previously scheduled for July 2008 timeframe is now TBD, but a best estimate would be late 2008. There are also stories in the international Aviation Press, denied by Airbus Executives, that the aircraft faces other design and or development issues related to wings and fuselage components. Civil certification under EASA CS-25 will be followed later by certification for military purposes.
Sales[]
On 9 December 2004, the South African Air Force announced it was to purchase eight A400Ms at the total cost of €837 million, and had options on 6 more, with South Africa therefore joining the Airbus Military team as an industrial partner. Deliveries are expected from 2010 to 2014.
On 18 July 2005, the Chilean Air Force signed a MOU for 3 aircraft to be delivered between 2018 and 2022, although the deal was later cancelled.
On 8 December 2005 the Royal Malaysian Air Force ordered four A400M, to replace its ageing fleet of C-130s.
Canada issued a tender on 5 July 2006 for 17 new tactical airlifters to replace their old CC-130E models. The A400M would be competing for the order with the Lockheed C-130J Super Hercules. Airbus has proposed the A400Ms would serve as the Canadian Force’s mid-range transports. Instead, the government has purchased 4 Boeing C-17s as long-range transports, the first of which was delivered into CF inventory on August 12th 2007 and on June 29th 2007 issued the RFP to Lockheed Martin for procurement of the C-130J, This effectively eliminates the A400M from any hope EADS/Airbus entertained about Canada purchasing the A400M when it finally becomes available. On 16 January 2008, Defence Minister Peter MacKay announced a 1.4 billion deal with Lockheed-Martin to acquire 17 Hercules.
Countermeasure technology
The EADS Defence Electronics defensive aids suite includes an ALR-400 radar warner from Indra and EADS, MIRAS (multicolour infrared alerting sensor) missile launch and approach warner developed by EADS and Thales, and chaff and flare decoy dispensers. A laser DIRCM (directed infrared countermeasure) system may be added later.
The aircraft can also accommodate armour plating crew protection, bulletproof windscreens, engine exhaust treatment for infrared emission reduction and inert gas explosion retardation and fire retardation in the fuel systems. The wings have hardpoints for the installation of electronic warfare pods and refuelling pods.
Авиакомпании эксплуатанты
A321 активно эксплуатируется многими крупными авиакомпаниями. Всего за годы производства было продано более 1700 самолетов, при этом еще 400 стоят на очереди на конвейер. Количество заказов на новый A321neo также постепенно растет.
Самолет используется следующими крупными заграничными перевозчиками:
- American Airlines;
- Air Canada;
- Atlasglobal;
- Turkish Airlines;
- Air France;
- Etihad Airways;
- Air China;
- Air India;
- Qatar Airways;
- Air Astana;
- Wizz Air.
Также лайнер состоит в авиапарке многих европейских и азиатских авиаперевозчиков, выполняющих международные рейсы. В России A321 используется «Аэрофлотом», S7, «Уральскими авиалиниями» и Red Wings. Несколько самолетов выполняют периодические рейсы от компаний «Ямал» и «Nordwind».
A321 эксплуатируется по всему миру более 20 лет. За это время было выпущено почти две тысячи самолетов, которые смогли проявить себя с лучшей стороны. Каждый экземпляр отличается высочайшей надежностью, технической начинкой и удобством управления. Пассажиры же получают возможность добраться до нужной точки быстро и комфортно.
A400M tactical tanker and refuelling
The A400M is convertible to a tactical tanker, with the ability to refuel a range of aircraft and helicopters within two hours. Flight Refuelling is supplying the 908E wing pod drogue system, which provides a fuel flow of up to 1,200kg/min for each pod, plus the centreline pallet-mounted hose drum unit fitted in the rear cargo bay, which provides a fuel flow of 1,800kg/min.
In addition, up to two cargo bay fuel tanks (CBT), which connect directly to the A400M’s fuel management system, can be fitted. Total fuel capacity is 46.7t or 58t with the CBTs.
GKN Aerospace won the £6m ($9.54m) contract from Cobham Mission Equipment in October 2011. It includes supplying the air refuelling pylon for the A400M. It also supplies a wing spar for the A400M.
A400M design
The A400M has a much larger payload than the C-160 Transall and C-130, and the design makes extensive use of composite materials. The capability for short, soft field landing and take-off is part of the requirement and the aircraft has six-wheel high-flotation main landing gear.
The need for airdrops and tactical flight requires good low-airspeed flight and the aircraft also has long-range, high-cruise speed for rapid and flexible deployment.
Final assembly of the composite (carbon-reinforced plastic – CRP) wing box is taking place at Airbus UK in Filton. UK-based GKN Aerospace has supplied the complex carbon composite wing spars. South Africa’s Denel Aviation supplied the fuselage top shells and wing-fuselage fairings while EADS provided the 7m x 4m composite cargo door.
Fuselage assembly is at Airbus Deutschland in Bremen, Germany. Final assembly of the A400M aircraft takes place at EADS CASA in Seville.
Cockpit of the military transporter The A400M aircraft’s cockpit is fully night-vision compatible and provides accommodation for two pilots and an additional crew member for special mission equipment operations. It is fitted with a fly-by-wire flight control system developed for the Airbus range of civil airliners.
Two sidestick controllers are installed to allow the pilot an unrestricted view of the electronic flight displays. The throttle controls are placed centrally between the two pilot stations.
Thales and Diehl Avionik Systeme are developing the A400M’s FMS400 flight management system, based on integrated modular avionics modules, an adaptation of systems being fitted on the Airbus A380 airliner.
The avionics includes cockpit control and display systems with nine 6in² displays and a digital head-up display, which features liquid crystal display (LCD) technology and enhanced vision systems (EVS), for enhanced situational awareness, automated CG calculation, automated defensive aids systems, simple EMCOM switching, simplified switching, uncluttered screens, automated tanker and receiver fuel control and auto fuel tank inerting.
The A400M for Germany is fitted with a terrain-masking low-level flight (TMLLF) system, from EADS Military Aircraft, for low-level flight control. The TMLLF system has a Saab Avitronics flight computer. EADS Defence & Security Systems digital map generator is also fitted.
There is a military mission management system (MMMS), from EADS Defence Electronics, which includes two mission computers. The MMMS controls cargo handling and delivery, calculating the load plan and the computed air release point before an airdrop, as well as fuel management and fuel operational ranges. The MMMS also manages the tactical ground collision avoidance system (T-CGAS) and military / civil communications.
Rockwell Collins was selected to supply the HF-9500 high-frequency communications system and the avionics full-duplex ethernet (ADFX). Cobham Antennas Division provides the SATCOM antennas.
A400M future large aircraft programme
A development and production contract was signed between Airbus and European procurement agency OCCAR for 212 aircraft in May 2003. France, Germany, Italy, Spain, the UK, Turkey, Belgium, and Luxembourg initially signed but Italy subsequently withdrew. The order was consequently reduced to 180 aircraft with deliveries starting in 2009. These will continue until 2020.
First metal cut for the airframe of the A400M took place in January 2005 and assembly began in 2007. The first flight was scheduled for early 2008; however, this was delayed by engine development problems. The first A400M aircraft was officially rolled out in June 2008 and the long-awaited maiden flight took place on 11 December 2009.
The aircraft took off with 127t in weight, carrying 15t of test equipment, including 2t of water ballast. Its official maximum take-off weight is 141t.
In January 2009, EADS postponed the first deliveries of the A400M until 2012 and proposed to develop a new approach for the A400M to discover new ways to advance the programme.
2009 continued to be a troubled year for the A400M as estimates on the cost overrun of the project were released with predictions of up to €11.2bn over budget. The South African Air Force started to look at alternatives to the A400M and the European partners placed it under consideration. Airbus suggested that the programme may be scrapped unless €5.3bn could be provided.
Belgium, the UK, France, Germany, Luxembourg, Spain and Turkey agreed to lend Airbus €1.5bn and proceed with the programme in November 2010; however, Germany and the UK reduced the number of aircraft ordered to 53 and 22 respectively, decreasing the total to 170.
First deliveries were made to the French Air Force in August 2013 and the remaining deliveries are expected to conclude in 2025.
Eight-bladed composite variable pitch FH386 propeller
Image @ainonline.com
Ratier-Figeac SA of France (a business unit of US-based Hamilton Standard) supplies the eight-bladed composite variable pitch FH386 propellers. The propellers are 5.33m (17.5ft) in diameter and fully reversing with the capability to back the fully loaded aircraft up a 2% slope. FiatAvio supplies the propeller gearbox.
Electrical power generation systems are supplied by Aerolec, a joint venture between Thales and Goodrich. The variable frequency generators will provide up to 400kVa.
Operational range
Operational range of A400M with 20-tonne (44,000 lb) and 30-tonne (66,000 lb) payloads, flown from Paris, France. source wikiwand.com
Image @wikimedia.org
Landing gear
Messier-Dowty was chosen as the supplier of both main and nose landing gear. Each main landing gear consists of three independent twin-wheel assemblies, providing six wheels on each side. This allows the plane to land on unprepared runways. The landing gear system also enables the A400M to ‘kneel’ which lowers the rear ramp to facilitate the loading of large vehicles.
The main landing gear shock absorbers maintain a minimum distance from the ground whatever the load. Messier-Bugatti supplies wheels and brakes. The aircraft has two nose wheels and 12 braked wheels.
EuroProp International (EPI) has developed TP400 power plant for the A400M. The power plant has been installed on the inner engine mount of the C-130K flight test-bed.
The A400M’s normal operating speed is 555km/h, but it can reach a maximum speed of 780km/h. The normal and ferry ranges of the aircraft are 3,298km and 8,710km respectively. The service ceiling is 11,300m.
The take-off and landing distances of the aircraft are 980m and 770m respectively. The aircraft weighs around 76,500kg and the maximum take-off weight is 141,000kg.
Main material source airforce-technology.com
Main image by Martyn William’s Aircraft @flickr
Updated Jan 30, 2018
Type |
Military transport aircraft |
Engine |
4 × Europrop TP400-D6 turboprop, 8,250 kW (11,060 hp) each |
Altitude |
11,278 m max. |
Producers |
France, Spain, Germany, Italy, United Kingdom, Belgium |
Operators |
Germany, France , Spain, United Kingdom, Turkey, Belgium, Luxembourg, Malaysia. |
Armament |
No armament, cargo transport |
Performance |
Maximum speed: 780 km/h |
Take Off Weight |
141,000 kg |
Avionic |
EADS Defence Electronics defensive aids suite, ALR-400 radar, EVS enhanced vision systems, automated CG calculation, DIRCM (directed infrared countermeasure), |
Dimensions |
Length: 45.1 m; Wingspan: 42.4 m; Height: 14.7 m |
Technical data airrecognition.com
Data – Image @naumenko.info
История модели
Предыдущая модификация Боинга под номером 747-300 служила довольно долго. Но не выполняла все более растущих требований авиакомпаний и пассажиров, что привело к новым разработкам. Проект модели продумывали с особой тщательностью, чтобы учесть все нужды персонала и клиентов.
Из основных изменений следует вспомнить:
- Экономное использование топлива.
- Увеличена дальность полетов до 14 тысяч километров.
- Повышен комфорт внутри салона для большинства пассажиров.
- Эксплуатационные затраты снижены на 10%.
Создание и выпуск первой конфигурации Боинга 747-400 затянулось на три года. В 1988 году состоялся испытательный полет в течение двух часов, который принес впечатляющие результаты. Первые 400 экземпляров были предоставлены компании Northwest Airlines, но со временем и другие перевозчики приобрели данный авиалайнер. Среди наших отечественных авиалиний данными моделями самолета пользуются «Аэрофлот», «Россия» и другие.
Это интересно: Самолет Embraer 190 — схема салона, фото, отзывы
Плохие места: как не ошибиться
Не секрет, что двухэтажный Боинг 747 400 имеет несколько плохих мест, которые могут существенно испортить впечатления от полета. Прежде всего, стоит отметить места в 29 линии. В этом ряду спинки кресел не откидываются из-за близости к запасному выходу и санузлу. То же самое касается 19-й линии. Сидения A, D, E и L не откидываются. Остальные кресла в этом ряду хоть и откладываются, но имеют существенные ограничения.
Обладатели билетов на место С в 32-34 линии ощутят существенный дискомфорт из-за постоянного курсирования других пассажиров. Это обусловлено тем, что данные сидения находятся в непосредственной близости к лестнице, ведущей на второй этаж. Не самые лучшие впечатления от полета останутся у пассажиров, которые будут путешествовать на местах в 43, 54, 70 и 71 ряду. Из-за близкого расположения запасных выходов кресла на этих местах не трансформируются
Изучая расположение мест в этом самолете, также стоит обратить внимание, что не самым лучшим вариантом будут ряды, находящиеся вблизи санузлов (20-22, 27-29, 41-46 и 69-71 ряды)
На верхней палубе ошибкой будет покупка билетов в последний ряд. Главным минусом этой линии считается близость туалета. К тому же, рядом расположена лестница на нижнюю палубу.
История создания
Проект по созданию военнотранспортного самолета начался с 1982 года. В состав группы под названием Future International Military Airlifter (FIMA) входило несколько стран-партнеров:
- Aérospatiale (Франция);
- British Aerospace (Великобритания);
- Lockheed (Калифорния);
- Messerschmitt-Bölkow-Blohm (Германия);
- Alenia (Италия);
- CASA (Испания).
К тому же участие принимали Турция Бельгия, и Португалия, как ассоциативные члены программы.
Процесс разработки был замедлен из-за поставленных высоких требований и осложненной международной политики. Так компания «Lockheed» покинула объединение в 1989 году для разработки обновленного C-130J Super Hercules. К ней присоединились Alenia of Italy и CASA.
Выбранный двигатель SNECMA M138, оказался не подходящим по требованиям. Для достижения прогнозируемой скорости и мощности двигателя необходим был новый. В апреле 2002 года Airbus Military подала запрос на предложение (RFP). Из-за политического вмешательства двигатель PW180 уступил место TP400-D6, который Airbus Military выбрала в мае 2003 года.
Осуществление первого полета планировалось на январь 2008 года. Дата была перенесена, 26 июня 2008 года была демонстрация самолета в Сан Пабло (под Севильей). Первый полет состоялся в декабре 2009 года. Но поставка была так же отложена до 2012 года в связи с перерасходом средств из-за задержки проекта. Благодаря поддержке стран-заказчиков к июлю 2011 было заказано 174 аэробуса а400, восемнадцатью странами. В 2013 году был доставлен первый самолет в военно-воздушные силы Франции.
Reuters: Берлин сомневается в пригодности транспортных аэробусов A400M
В секретной части отчета Минобороны перечисляются недостатки военно-транспортных самолетов и обращается внимание на неготовность концерна Airbus их исправить. (08.05.2017) Два фактора препятствуют этому: самолеты, согласно требованиям производителя, должны часто проходить очень трудоемкое техобслуживание и в это время не могут использоваться; много времени уходит у Airbus и на устранение технических неполадок
Качество самолетов, по мнению пилота, пока оставляет желать лучшего. Недавно компания Airbus объявила о том, что увеличит временные промежутки между поставками новых самолетов, чтобы своевременно устранять неполадки.
Пока что на один час полета A400M приходится 60 часов технического обслуживания. «Мы не в состоянии взять на работу столько технического персонала, и в будущем невозможно будет ремонтировать в восьми имеющихся ангарах 40 самолетов», — жалуется Людгер Бетте. По его словам, производитель обещал, что на техобслуживание одного самолета будут достаточно 10-20 часов. Возможное решение проблемы Бетте видит в изменении требований к тому, что и как часто нужно проверять при техническом осмотре.
Однако, считает офицер, не стоит при каждой технической проблеме сразу ставить крест на A400M. Особенно неохотно он вспоминает сообщения в СМИ о том, что его полк оказалась не в состоянии вывезти солдат бундесвера из Мали. По словам Бетте, на это у него не было соответствующего приказа.
На что бундесверу нужно потратить деньги (фотогалерея)
Советы
Указать самое лучшее место в салоне любой модели самолета довольно сложно. Ведь у каждого человека есть свои требования и пожелания на этот счет. Перечислим основные рекомендации:
Если вы летите с детьми, то вам, скорее всего, предложат места в передних рядах, где есть перегородки с креплениями для люлек.
Но тем, кто не желает всю дорогу слушать детский плач, лучше выбирать места в середине или в конце салона.
У аварийных выходов нередко остается свободное пространство для ног, но спинки кресла в рядах перед ним не откидываются. Готовьте к тому, что в случае непредвиденных обстоятельств придется помочь бортпроводникам и выполнять их действия.
Наличие туалетов грозит не только лишним шумом и очередями, но и соответствующим запахом
Поработать или поспать вам вряд ли удастся, если вы сидите поблизости.
Последний ряд хорош для тех, кто летит вдвоем, так как можно сидеть вместе без соседей.
При дальних или ночных путешествиях очень важно выбирать те кресла, в которых спинка опускается полностью.
При желании наблюдать красивый рассвет, закат или любоваться открывающимися красотами в процессе полета в дневное время, лучше занять место у иллюминатора.
Здесь же понравится сидеть и тем, кто не желает, чтобы его постоянно толкали у края. Но готовьтесь к тому, что каждый раз вам придется беспокоить соседей, чтобы вас выпустили при необходимости.
Места C, D, G и H отличаются повышенным дискомфортом практически в каждом ряду, так как в проходах постоянно двигаются пассажиры и бортпроводники.
Технические характеристики
- Модификация: А400М
- Грузоподъемность: 37 000 кг
- Размах крыла: 42,40 м
- Длина самолёта: 45,10 м
- Высота самолёта: 14,70 м
- Площадь крыла: 221,5 м²
- Масса пустого самолёта: 76 500 кг
- Масса максимальная взлётная: 141 000 кг
- Внутреннее топливо: 50 500 кг
-
Тип двигателя:
Мощность: 4 х 11 000 л.с.
4 ТВД Europrop International TP400-D6
- Максимальная скорость: 802 км/ч
- Крейсерская скорость: 781 км/ч (М = 0.68 — 0.72)
- Перегоночная дальность: 8900 км
- Практическая дальность: 7870 км
- Дальность с максимальной загрузкой: 3300 км
- Максимальная высота полёта: 12 200 м
- потребная длина ВПП: 900 м
- Экипаж: 2—4 чел
- Полезная нагрузка: 120 десантников или солдат или 66 носилок с сопровождающими или 37000 кг груза или 41000 кг топлива, варианты загрузки: 2 вертолета RAH-2 Tiger или AH-64 Apache, или 1 вертолет Cougar, NH90, или 1 транспортное бронированное средство типа GTK, или 6 машин типа Land Rover, или 1 ракетная установка Roland, или два 5-тонных грузовика с двумя 105-мм пушками, или один 40-футовый контейнер ISO, или один мобильный кран.
Источник — спецификация от Airbus Military
Технические характеристики
Силуэты Airbus A400M
- Модификация: А400М
- Грузоподъемность: 37 000 кг
- Размах крыла: 42,40 м
- Длина самолёта: 45,10 м
- Высота самолёта: 14,70 м
- Площадь крыла: 221,5 м²
- Масса пустого самолёта: 76 500 кг
- Масса максимальная взлётная: 141 000 кг
- Внутреннее топливо: 50 500 кг
-
Тип двигателя:
Мощность: 4 х 11 000 л. с.
4 ТВД Europrop International TP400-D6
- Максимальная скорость: 802 км/ч
- Крейсерская скорость: 781 км/ч (М = 0.68 — 0.72)
- Перегоночная дальность: 8900 км
- Практическая дальность: 7870 км
- Дальность с максимальной загрузкой: 3300 км
- Максимальная высота полёта: 12 200 м
- потребная длина ВПП: 900 м
- Экипаж: 2—4 чел
- Полезная нагрузка: 120 десантников или солдат или 66 носилок с сопровождающими или 37000 кг груза или 41000 кг топлива, варианты загрузки: 2 вертолета RAH-2 Tiger или AH-64 Apache, или 1 вертолет Cougar, NH90, или 1 транспортное бронированное средство типа GTK, или 6 машин типа Land Rover, или 1 ракетная установка Roland, или два 5-тонных грузовика с двумя 105-мм пушками, или один 40-футовый контейнер ISO, или один мобильный кран.
Источник — спецификация от Airbus Military
Engines onboard the A400M
Airbus Military selected the three-shaft TP400-D6 turboprop engine manufactured by EuroProp International (EPI) in May 2003. EPI is a consortium formed by Rolls-Royce (UK, Germany), ITP (Spain), MTU (Germany) and Snecma (France). Rolls-Royce is responsible for overall integration.
The four engines each have a maximum output of more than 11,000shp. EPI states they are the largest turboprops ever made in the West. The engines are fitted with FADEC (full authority digital engine control), supplied by BAE Systems and Hispano-Suiza.
Ratier-Figeac SA of France (a business unit of US-based Hamilton Standard) supplies the eight-bladed composite variable pitch FH386 propellers. The propellers are 5.33m (17.5ft) in diameter and fully reversing with the capability to back the fully loaded aircraft up a slope. FiatAvio supplies the propeller gearbox.
Electrical power generation systems are supplied by Aerolec, a joint venture between Thales and Goodrich. The variable frequency generators provide up to 400kVa.
Технические характеристики
Силуэты Airbus A400M
- Модификация: А400М
- Грузоподъемность: 37 000 кг
- Размах крыла: 42,40 м
- Длина самолёта: 45,10 м
- Высота самолёта: 14,70 м
- Площадь крыла: 221,5 м²
- Масса пустого самолёта: 76 500 кг
- Масса максимальная взлётная: 141 000 кг
- Внутреннее топливо: 50 500 кг
-
Тип двигателя:
Мощность: 4 х 11 000 л. с.
4 ТВД Europrop International TP400-D6
- Максимальная скорость: 802 км/ч
- Крейсерская скорость: 781 км/ч (М = 0.68 — 0.72)
- Перегоночная дальность: 8900 км
- Практическая дальность: 7870 км
- Дальность с максимальной загрузкой: 3300 км
- Максимальная высота полёта: 12 200 м
- потребная длина ВПП: 900 м
- Экипаж: 2—4 чел
- Полезная нагрузка: 120 десантников или солдат или 66 носилок с сопровождающими или 37000 кг груза или 41000 кг топлива, варианты загрузки: 2 вертолета RAH-2 Tiger или AH-64 Apache, или 1 вертолет Cougar, NH90, или 1 транспортное бронированное средство типа GTK, или 6 машин типа Land Rover, или 1 ракетная установка Roland, или два 5-тонных грузовика с двумя 105-мм пушками, или один 40-футовый контейнер ISO, или один мобильный кран.
Источник — спецификация от Airbus Military
Как создавался и где производится
В 1988 году компанией Airbus был представлен новый авиалайнер A320. Он стал продолжением серии узкофюзеляжных моделей A300 и первым пассажирским самолетом для регулярных рейсов с установленной электродистанционной системой управления
При разработке основное внимание было сконцентрировано на возможности выбирать из нескольких компоновок мест в салоне и экономичности в сборке. Для готового продукта целью стояло получение преимущества над конкурентом в лице Boeing 737
Вскоре после начала официальной эксплуатации A320 стало ясно, что новый самолет получил ожидаемый интерес со стороны потенциальных покупателей. Поэтому компания решила расширять модельный ряд путем создания модификаций. К 1994 году она выпустила Airbus A321. Самолет стал наиболее габаритным из всей серии A320, вмещал до 220 человек и мог пролетать чуть большие расстояния, чем базовая версия.
Повышенное внимание к новому лайнеру было связано с его особенностями. Больше всего интереса вызывало широкое использование цифровых технологий
Они помогали управлять самолетом, обеспечивали повышенный комфорт пассажирам и поднимали безопасность на новый уровень. Также привлекательным в самолете стало применение композитов, что положительно сказалось на технических характеристиках и возможностях A321.
До 2008 года сборка авиалайнеров велась во Франции, куда привозили отдельные элементы на грузовой авиации или морских суднах. Позднее производство A321 было перенесено в Германию. Некоторые части самолета создаются в Китае и Великобритании.
Вы летали на самолете А321?
ДаНет
A400M transporter cargo systems
Rheinmetall Defence Electronics is supplying the loadmaster control system for electronic cargo control. Loadmaster consists of a workstation and control panel, eight sidewall lock panels and a crew door panel. It provides efficient ground loading and airborne cargo drops.
The payload requirements include a range of military helicopters and vehicles, heavy engineering equipment, pallets and cargo containers.
The cargo bay can transport up to nine standard military pallets (2.23m x 2.74m), including two on the ramp, as well as 58 troops seated along the sides or up to 120 fully equipped troops seated in four rows. For Medevac, it can carry up to 66 stretchers and 25 medical personnel.
The A400M can carry 116 paratroops and airdrop them and their equipment either by parachute or gravity extraction. It can air-drop single loads up to 16t; multiple loads up to 25t total; 120 paratroops plus a wedge load of 6t, or up to 20 1t containers or pallets.
It can also perform simultaneous drops of paratroops and cargo (RAS / wedge or door loads) and very-low-level extraction (VLLE) of a single load up to 6.35t, or multiple loads up to 19t total weight. Gravity extraction can be performed for a single load up to 4t, or multiple loads up to 20t total weight.
The cargo compartment can be configured for cargo, vehicle or troop transport or airdrop, a combination of these, and for aero-medical evacuation. A single loadmaster can reconfigure the cargo compartment for different roles either in flight or on the ground. A powered crane installed in the ceiling area of the rear section of the fuselage has a 5t capacity for loading from the ground and for cross-loading.
The rear-opening door has full compartment cross-section to allow axial load movement, roll-on and roll-off loading and for the airdrop of large loads.
Design[]
The Airbus A400M will increase the airlift capacity and range compared to the aircraft it was originally set to replace, the older versions of the Hercules and Transall. Cargo capacity is expected to double over existing aircraft, both in payload and volume, and range is increased substantially as well. Like Airbus’ other aircraft, the A400M will have a full glass cockpit (all information accessed through large colour screens) and fly-by-wire and as such will represent a technological leap compared to the older C-130s and C-160s that many countries now operate.
The Airbus A400M will operate in many configurations including cargo transport, troop transport, MEDEVAC, aerial refuelling, and electronic surveillance.
Originally the SNECMA M138 turboprop (based on the M88 core) was selected to power the A400M. Airbus Military issued a new Request for Proposal in April 2002 which Pratt & Whitney Canada and Europrop answered. Although industry sources indicated the P&WC proposal was the winning bid Airbus Military announced, after evaluating both designs, the selection of the Europrop TP400-D6 in May 2003.
The A400M’s wings are primarily carbon fibre reinforced plastic. The cockpit features a fly-by-wire flight control system with sidestick controllers and flight envelope protection. High performance turboprop engines will allow operation in a civil air traffic control environment.
Development[]
The project began as the Future International Military Airlifter (FIMA) group, set up in 1982 by Aerospatiale, British Aerospace, Lockheed, and MBB to develop a replacement for the C-130 Hercules and C-160 Transall. Varying requirements and the complications of international politics caused slow progress. In 1989 Lockheed left the grouping and went on to develop an upgraded Hercules, the C-130J. With the addition of Alenia and CASA the FIMA group became Euroflag.
The partner nations, France, Germany, Italy, Spain, the United Kingdom, Turkey, Belgium, and Luxembourg, signed an agreement in May 2003 to buy 212 aircraft. These nations decided to charge OCCAR with the management of the acquisition of the A400M.
Following the withdrawal of Italy and revision of procurement totals the revised requirement was for 180 aircraft, with first flight in 2008 and first delivery in 2009. On 28 April 2005, South Africa joined the partnership programme with the state owned Denel Aerospace Systems receiving a contract for fuselage components.
HF-9500 Airborne Communication System
Rockwell Collins’ HF-9500 airborne communication system features digital signal processing technology that delivers high-quality, reliable performance for military fixed-wing airborne applications. This 400-watt, single integrated system solution is designed to satisfy current and future high-frequency (HF) voice and data communications requirements.
As an integrated, multi-mode system, the HF-9500 provides data communications capability over HF to modems, video imaging systems, secure voice devices, teletype and data encryption devices. It delivers the superb HF voice communications capability and reliability that our customers expect from the Rockwell Collins HF family.
Features & Benefits
- Exportable worldwide
- Automatic link establishment offers best clear-channel selection
- Digital signal processing
- Global range and 400 watts of power ensure continuous tactical communication
- Embedded data modem
- Upgradable to meet future requirements
- Filtering for Simultaneous Operation (SIMOP) applications
Заключение
Авиалайнер Боинг-747-400, занявший свою нишу на рынке авиаперевозок, успешно конкурирует с широкофюзеляжными Аэробусами. Но созданный несколько десятилетий назад самолет, самый совершенный для того времени, при отсутствии модернизации просто устареет.
В 2005 году корпорация сообщила, что ею начата реализация программы по разработке нового лайнера 747-8. Это будет продолжением развития, начатым при производстве Боинг 737-400. Такая преемственность даст возможность использовать взаимозаменяемые детали, а также экономить на обучении персонала.
Новый самолет будет экономичнее, надежнее. Шум его двигателей станет тише. Удобства для пассажиров также улучшатся.
Расчет стоимости такси в аэропорт
Полезные ссылки для туристов