Aim-9x
Содержание:
- Operátoři
- В бою
- Versions
- General info
- Referencias
- Usage in battles
- External links
- Характеристики
- Биография вымышленного персонажа
- Usage in battles
- Referanslar
- Referencer
- Betreiber
- Entwurf
- History
- Usage in battles
- Daha sonraki gelişmeler
- External links
- Diseño
- Конструкция АИМ-9М
- Sidewinder efterkommere
- General info
- Guidance and navigation
Operátoři
Současní operátoři
- Argentina AIM-9L/M
- Austrálie
- Belgie
- Bahrajn
- Brazílie
- Kanada
- Chile
- Česká republika
- Dánsko
- Egypt
- Etiopie
- Finsko
- Maďarsko
- Řecko
- Indonésie
- Írán
- Irák
- Izrael
- Japonsko
- Jordán
- Keňa
- Kuvajt
- Malajsie
- Maroko
- Holandsko
- Norsko
- Omán
- Pákistán
- Filipíny
- Polsko
- Portugalsko AIM-9B/J/P/L/M
- Katar
- Rumunsko
- Saudská arábie
- Singapur
- Jižní Korea
- Tchaj -wan
- Švédsko
- Švýcarsko
- Thajsko
- krocan
- Tunisko
- Spojené státy
- Spojené arabské emiráty
- Venezuela
Bývalí operátoři
- Rakousko
- Kamerun
- Francie
- Německo
- Itálie
- Mexiko
- Nový Zéland
- Jižní Afrika
- Španělsko
- Jižní Vietnam
- Spojené království
- Jugoslávie
- Zimbabwe
Tento seznam není vyčerpávající.
В бою
Стрельба из истребителя F-16 Falcon компании General Dynamics .
AIM-9B был первый эксплуатационный вариант: первая ракета воздушная победа пришла , когда AIM-9B, возбужденный F-86 Сейбр сбит Китайской Народной освободительной армии MIG- 15 на24 сентября 1958 г.во время Второго кризиса Тайваньского пролива .
AIM-9B использовался, в частности, во время войны во Вьетнаме , но его эффективность оставалась ограниченной. ВВС США утверждают , что 28 воздушных победы с этим оружием, для КПД 16% с версией AIM-9B и AIM-9E. ВМС США , в свою очередь, имел больше успеха с версией AIM-9D и AIM-9G. Всего за время этого конфликта на счету AIM-9 82 победы. Более поздние версии внесены различные улучшения и были успешно использованы во многих конфликтах, такие как Фолклендская война двух воюющих сторон, в ирано-иракской войне со стороны Ирана , войны Индо-Пакистан Пакистаном , то войны в Персидском заливе по коалиции и израильско-арабской конфликты .
Около 270 воздушных побед по всему миру благодаря AIM-9 Sidewinder, все версии вместе взятые .
Versions
AIM-9E, AIM-9E-2
The YF-16 and F-16 No.1, both with AIM-9E Sidewinders. Note the radar-less small nose of the YF on the left. (Tom Collins photo)
AIM-9L/M, AIM-9M-7, Rb 74
A close look at the teeth of the Wild Weasel: two 35th FW F-16CJ-50s carrying HTS pod, 2x AIM-9P, 2x AIM-120, 2x AGM-88, ECM pod, and 2x 370gal fuel tanks. (USAF photo)
The AIM-9L introduced yet another new guidance system making it a true all-aspect missile (which means it doesn’t need to be aimed at the exhaust of the target but can also lock on e.g. wing edges heated by air friction), and an annular blast-fragmentation warhead surrounded by a sheath of pre-fragmented rods. It uses a proximity-fuze, consisting of a ring of GaAs (Gallium-Arsenide) laserdiodes and corresponding photodiodes. If the target is close enough to reflect the emitted light back to the receiving photodiodes, the warhead is fired. This improved optical fuze increases the missile’s lethality and resistance to electronic countermeasures. Despite its basic design, the all-aspect AIM-9L Sidewinder still remains a potent threat, exceeded in effectiveness perhaps only by the Russian-built Molniya/Vympel R-73 (known in the West as the AA-11 Archer) which combines aerodynamic and thrust-vectoring control systems. The Swedish AIM-9L’s are designated as Rb 74.
The AIM-9M has the all-aspect capability of the L model, but provides all-around higher performance. The M model has improved defense against infrared countermeasures, enhanced background discrimination capability, and a reduced-smoke rocket motor. These modifications increase ability to locate and lock-on a target and decrease the missile’s chances for detection. Deliveries of the M model began in 1983.
The AIM-9M-7 was a specific modification to the AIM-9M in response to threats expected in the Operation Desert Shield and Desert Storm theater of operation.
AIM-9R
The AIM-9R was originally funded as the AIM-9M Product Improvement Program (PIP). Under Pave Prism, the research effort continued for enhanced clutter rejection, better aim-point selection, increased field-of-view for tracking highly maneuverable or off-boresight targets and better IRCCM (Infra Red Counter Counter Measures).
The seeker head incorporates a 3-gimbal stabilized optical platform bearing a new Imaging IR (IRR) seeker with a focal plane array, which can lock on at greater ranges than any previous version, a digital image processor and autotrack function, and the use of EPROM (Electronically Programmable ROM) to facilitate software upgrades. The 9R also dispenses with the refrigeration system, which was mounted either in the missile itself (USAF) or inside the launcher shoe (US Navy versions). The USD $50 million development effort began in 1987, and the first 65 pre-production IIR seekers were delivered to the US Navy in May 1990. Five out of the six first tests were successful. In September 1991, the US Air Force dropped out of the AIM-9R program, arguing that the $103,000 unit cost was too high (Unit cost estimates range from $70,000 according to the Navy, to as high as $180,000.) The Air Force withdrawal put the full financial burden on Navy budgets, leading to a decision in December to drop the AIM-9R altogether.
AIM-9X
The AIM-9X is the latest development in the Sidewinder family. Construction of the missile started back in 1992 and introduction is foreseen between 2001 and 2004, when full rate production is set to start.
The AIM-9X is a further and enhanced development of the M-version. It will solve the existing deficiencies of the M-version on the field of high off-boresight angle capability, infra-red counter-countermeasures and missile maneuverability. This will help the missile to keep track with existing ait-to-air missiles available on the international market.
General info
With similar performances to the AIM-9B, the FGW.2 should be treated the same way. The missile’s performance is generally sub-par in comparison to other missiles found around 9.0 to 10.7, thanks to the FGW.2 basing having stats of a missile designed in 1954-6. With only 10G’s of overload and a tracking rate of 11°/s, it performs terribly in high-G dogfights. The 4 seconds of warm-up time also limits its effectiveness, so don’t expect to be throwing these around.
The AIM-9B FGW.2 is known also as the AIM-9F, an upgrade to the AIM-9B. The differences between the E and F Variants are a different design philosophy including a slightly different sensor window, solid state electronics instead of vacuum tubes, and a new cooling system.
Effective damage
For being relatively bad to other missiles, the FGW.2 does not disappoint in the damage department. Like every other AAM, if this missile connects, it will one-shot or at least deal critical damage to any aircraft. Obviously, it can’t be used against ground targets, unless you count parked and active aircraft.
Comparison with analogues
Its performance is identical to the AIM-9B and R-3 missiles, but is massively outperformed by mid-tier missiles like the AIM-9D, E, R-60, and R550. Its lack of a movable seeker-head, higher G-pulling, range, and sensitivity make it subpar if not for having four missiles on a platform that is capable of traveling at Mach 2.
Referencias
Bibliografía
- Bonds, Ray ed. La moderna máquina de guerra estadounidense . Ciudad de Nueva York: Crown Publishers, 1989. ISBN 0-517-68802-6 .
- Clancy, Tom (1996). «Artillería: cómo las bombas se volvieron ‘inteligentes ‘ «. Ala de caza . Londres: HarperCollins, 1995. ISBN 978-0-00-255527-2.
- Babcock, Elizabeth (1999). Sidewinder — Invención y primeros años. La Fundación del Museo del Lago de China. 26 pp. Un registro conciso del desarrollo de la versión original de Sidewinder y las personas centrales involucradas en su diseño.
- McCarthy, Donald J. Jr. Asesinos de MiG, Una cronología de las victorias aéreas de Estados Unidos en Vietnam 1965-1973 . 2009, Prensa especializada, North Branch, MN, EE. UU. ISBN 978-1-58007-136-9
- Michel III, Marshall L. Enfrentamientos, combate aéreo sobre Vietnam del Norte 1965-1972. 1997. ISBN 978-1-59114-519-6 .
- Westrum, Ron (1999). » Sidewinder: desarrollo creativo de misiles en China Lake». Prensa del Instituto Naval. ISBN 978-1-55750-951-2
Usage in battles
The AIM-9D is a radical departure from the SRAAM you will have grown accustomed to while playing the Hunter F.6; the SRAAM has far superior manoeuvrability and maximum effective range of an SRAAM is comparable to the bare minimum range you want to be using the AIM-9D at. The AIM-9D is not built for very short range combat; most of the time the missile will not hit it’s target when fired from within 1 km, the missile needs to gain speed for the fins to become fully effective, by which point it has usually overtaken its target when fired from this range.
Where the AIM-9D truly excels is in longer range engagements. Ideally you should fire the AIM-9D at a target 2 km or more away from you, and if the target is manoeuvring you should use the uncaged seeker to «lead» the missile (although this starts becoming less important at longer ranges. The AIM-9D has a stated maximum locking distance of 5 km; in practice this means that from the rear you can lock on to most non-afterburning jets at about 4.5 km; however as afterburners produce a lot of heat you can lock on to an afterburning jet as far away as 10 km (and possibly even hit them too).
When engaging a target with the AIM-9D further really is better (to an extent). The more distance the missile has, the better it is able to follow a flight path leading it to the target, and the more likely it is that the enemy will be unaware of your presence. You can routinely engage afterburning targets located 5 — 7 km away from you with the AIM-9D; and although kills at 9 km have been observed you are probably «trying your luck» by the time you get to those sorts of ranges.
At very short ranges (typically a bit less than 1,000 m) the AIM-9D can lock on to an afterburning jet from the front, while this is usually of little use (it cannot really manoeuvre at that sort of range and angle of attack), it can be useful in head-on attacks.
Pros and cons
Pros:
- Good range, can hit targets up to 4 km away from you
- Slightly more powerful and much longer burning (2.1 vs 3.5 seconds) rocket motor than the AIM-9E
- Has uncaged seeker and good seeker gimbal limits
- Has a very good 18 G overload
Cons:
- Cannot be slaved to the radar
- Has a much lower tracking rate than the R-60, making it less effective at tracking targets in comparison
External links
- References
- ↑ Goebel 2019
- ↑ Hollway «The AIM-9 Sidewinder: Fox Two!»
- ↑ Parsch 2008
- ↑ Gervasi 1984, p.256
- Parsch 2020
- Lai 2016
- Siemann 1974, p.xii
- ↑ Kopp 2014
- Bibliography
- Gervasi, Tom. America’s War Machine: the Pursuit of Global Dominance: Arsenal of Democracy III. Grove Press, Inc., 1984.
- Lai, Benjamin. The Dragon’s Teeth: The Chinese People’s Liberation Army — Its History, Traditions, and Air Sea and Land Capability in the 21st Century. Casemate Publishers, 14 July 2016.
- Siemann, John W. Project CHECO Southeast Asia Report. COMBAT SNAP (AIM-9J Southeast Asia Introduction). Defense Technical Information Center, 24 Apr 1974.
Missiles | |
---|---|
USA | |
AAM | AIM-7C Sparrow · AIM-7D Sparrow · AIM-7E Sparrow · AIM-7E-2 Sparrow |
AIM-9B Sidewinder · AIM-9C Sidewinder · AIM-9D Sidewinder · AIM-9E Sidewinder · AIM-9G Sidewinder · AIM-9J Sidewinder · AIM-9L Sidewinder · AIM-9P Sidewinder | |
AIM-92 Stinger | |
AGM | AGM-12B Bullpup · AGM-12C Bullpup · AGM-22 · AGM-65A · AGM-65B · AGM-114B Hellfire · AGM-114K Hellfire II · BGM-71D TOW-2 |
ATGM | BGM-71 TOW · BGM-71A TOW · BGM-71B TOW · BGM-71C I-TOW |
SAM | MIM146 |
Germany | |
AAM | AIM-9B FGW.2 Sidewinder |
AGM | HOT-1 · HOT-2 TOW · HOT-3 · PARS 3 LR |
ATGM | HOT-K3S |
SAM | Roland |
USSR | |
AAM | 9M39 Igla · R-3R · R-3S · R-13M1 · R-23R · R-23T · R-60 · R-60M |
AGM | 9K127 Vikhr · 9M17M Falanga · 9M17P Falanga-PV · 9M120 Ataka · 9M120-1 Ataka |
Kh-23M · Kh-25 · Kh-25ML · Kh-29L · Kh-29T · Kh-66 | |
ATGM | 3M7 · 9M14 · 9M113 Konkurs · 9M114 Shturm · 9M123 · 9M133 |
SAM | 9M311 · 9M311-1M |
Britain | |
AAM | Fireflash · Firestreak · Red Top · Skyflash · SRAAM |
ATGM | BAe Swingfire · MILAN · MILAN 2 · ZT3 |
SAM | Starstreak |
Japan | |
ATGM | Type 64 MAT · Type 79 |
SAM | Type 91 |
China | |
AAM | PL-2 · PL-5B |
ATGM | HJ-73 · HJ-73E |
SAM | HN-6 · |
Italy | |
SAM | Mistral SATCP |
France | |
AAM | AA-20 Nord · Matra R530 · Matra R530E · Matra R550 Magic 1 · Mistral · Shafrir |
AGM | 9M14-2 Malyutka-2 · AS-20 Nord · AS-30 Nord · HOT-1 · HOT-2 TOW · HOT-3 |
ATGM | HOT · SS.11 |
SAM | Roland · VT1 |
Sweden | |
AAM | RB24 · RB24J · RB71 |
AGM | Rb05A |
ATGM | Rbs 55 · Rbs 56 |
SAM | Rbs 70 |
AAM = Air-to-Air Missile AGM = Air-to-Ground Missile ATGM = Anti-Tank Guided Missile (Ground mounts) SAM = Surface-to-Air Missile |
Характеристики
Данные Джейн.
Общие характеристики
- Экипаж: один
- Вместимость: один пассажир
- Длина: 19 футов 4 дюйма (5,89 м)
- Размах крыла: 24 фута 10 дюймов (7,57 м)
- Рост: 5 футов 5 дюймов (1,65 м)
- Площадь крыла: 96 кв.м (8,9 м 2 )
- Соотношение сторон: 6,44
- Профиль : NACA 64-212 — NACA 64-210
- Вес пустого: 1012 фунтов (459 кг)
- Максимальный взлетный вес: 1450 фунтов (658 кг)
- Запас топлива: 17,5 галлонов США (66 л)
- Силовая установка: 1 × Лайкоминг О-290 горизонтально оппозитный поршневой авиадвигатель, 125 л.с. (93 кВт)
- Винты: 2-лопастные из алюминиевого сплава с фиксированным шагом, диаметр 5 футов 7 дюймов (1,70 м)
Спектакль
- Максимальная скорость: 152 кН (175 миль / ч, 282 км / ч)
- Крейсерская скорость: 140 узлов (160 миль / ч, 260 км / ч), мощность 75% на высоте 2000 футов (610 м)
- Скорость сваливания: 48 узлов (55 миль / ч, 89 км / ч)
- 170 узлов (200 миль / ч, 320 км / ч)
- Диапазон: 369 миль (425 миль, 684 км)
- Практический потолок: 15000 футов (4600 м)
- Пределы g: ± 9
- Скорость подъема: 900 футов / мин (4,6 м / с) над уровнем моря при 24 ° C
Биография вымышленного персонажа
Сет Фолькер
Сет Фолькер родился в Кеноша, штат Висконсин, и вырос, чтобы стать профессором экономики. Ему не удалось добиться срока пребывания в должности, и его наняла компания Roxxon Oil в качестве экономического аналитика. Он обнаружил их преступные схемы, и они разрешили ему подать заявку на мутагенное изменение. Как профессиональный преступник Сайдвиндер, он был первоначально нанят Роксоном для получения Змеиной Короны . Наряду с третьим воплощением Отряда Змеи , Сайдвиндер смог вернуть корону президенту компании Хью Джонсу после битвы с Существом , Стингреем , Тритоном и Алой Ведьмой . Однако после того, как он проработал на Роксон, он решил создать свою собственную преступную организацию, Змеиное общество . Он организовал Змеиное общество, провел тесты инициации и связался с потенциальными клиентами. В первой миссии Общества Сайдуиндер отправил их убить МОДОК от имени AIM . Обладая способностью телепортироваться, Сайдвиндер пообещал своим новобранцам, что они никогда не будут заключены в тюрьму. Это привлекло несколько злодеев в змеиной тематике, и Змеиное Общество было весьма успешным, к большому разочарованию Капитана Америки . У него также были романтические отношения с Черной Мамбой .
В следующей миссии Общества Змеи Сайдвиндер отправил их против Капитана Америки , и Сайдвиндер освободил их из тюрьмы после их поимки. Он послал Общество выследить Плеть , убившую Гадюку Смерти . Позже Сайдвиндер спас Черного Гонщика , Копперхеда , Фер-де-Ланса и Паффа Гадюку из тюрьмы и зачислил их в Змеиное общество.
Сайдвиндер был предан своей организацией после того, как Вайпер проник в группу. После отравления ему помог Даймондбэк, и они выжили. Затем он освободил Даймондбэка и Кочевника из- под стражи Комиссии . С помощью Diamondback он украл артефакт у мистера Джипа от имени клиентов Гаура и Ллиры . Он спас Даймондбэк от казни Змеиным обществом. Он помог Black Mamba и Asp избежать King Cobra схватывания «s, и бежал расправу короля кобры. Позже Сайдвиндер безуспешно пытался заключить мир с Королевской Коброй, освободив его из Убежища .
Сайдвиндер отказался от злодеяний, чтобы позволить Капитану Америке помочь ему получить деньги для его дочери, которая болела раком.
Некоторое время спустя Сайдвиндер был замечен в интервью после того, как ушел из подлости.
Разведчик
Новый Сайдвиндер был нанят Смертельным Жалом и Шаридом, чтобы проникнуть на станцию ЩИТ и забрать Ключ Зодиака в качестве ранней испытательной миссии. Сайдвиндер прошел мимо нейронного шока, победил охранников ЩИТА и поразился силе Ключа. Он телепортировался мимо электрощита только для того, чтобы его жестоко ударило током, оставив после себя только его скелет.
Грегори Брайан
Грегори Брайан был превращен в нового Сайдвиндера Корпорацией Брэндов по приказу Хью Джонса и был членом Общества Змеи. После того, как Грегори ушел, Кобра использовала оборудование Brand Corporation (которое давно было украдено Змеиным обществом), чтобы создать больше Sidewinders.
После улучшения, Сайдвиндер позже вытеснил других членов Змеиного Общества из своих ячеек. После того, как группа захватила и приковала к цепи Капитана Америку и Даймондбэка (который на самом деле был LMD) в этой подземной штаб-квартире в Нью-Йорке, пара сбежала. Сайдвиндер был нокаутирован «Даймондбэком». SHIELD впоследствии взял Сайдвиндера и остальную часть Общества под стражу.
Во время сюжетной линии « Тайное вторжение» Сайдвиндер снова присоединился к Змеиному обществу. Общество держало в заложниках ряд гражданских лиц на территории на Среднем Западе Америки, утверждая, что они защищают себя от Скруллов . Однако они были легко побеждены Новой и его новым корпусом Новы .
В рамках All-New, All-Different Marvel события, Sidewinder появляется как член Viper «s Змеиное общество под его новым названием Serpent Solutions.
Во время «Открывающего залпа» сюжетной линии Секретной Империи Сайдвиндер был с Serpent Solutions в то время, когда они были наняты бароном Гельмутом Земо, чтобы присоединиться к его Армии Зла.
Usage in battles
The AIM-9G is primarily a short range air-to-air missile which requires a rear aspect IR signature to lock on to a target. The Golf models have an improved acquisition envelope making target tracking easier and at steeper angles. The missile is also able to sustain higher Gs which increases horizontal engagement hit ratios and target lock. As a short range missile recommend rear engagement distance is around 1-4 km, any shots lower may not give adequate time for the missile to track. With horizontal engagement lock on distance is around 1-2 km depending on the approach angle.
When locking on, ensure that the target track is not a friendly or the sun, as the IR missile cannot differentiate between heat signatures. The most ideal engagement is a rear aspect as the enemy’s engine will provide a perfect source of thermal energy for the seeker. The AIM-9G can handle off set horizontal engagements better then previous models due to the higher G load and improved seeker envelope. However you will still have difficulty acquiring the thermal signature of an aircraft unless your are within 1.5-2 km, at this shorter distance the heavier missile may not be able to manoeuvre fast enough or acquire the target.
Pros and cons
Pros:
- Higher max G-load at 18G
- Improved acquisition envelope
Cons:
- Heavier missile at 88 kg compared to previous models
- Reduced explosive mass at 2.76 kg
- Same range with little improvements to avionics
Referanslar
bibliyografya
- Tahviller, Ray ed. Modern ABD Savaş Makinesi . New York: Crown Publishers, 1989. ISBN 0-517-68802-6 .
- Clancy, Tom (1996). «Mühimmat: Bombalar Nasıl ‘Akıllı ‘ Oldu «. Savaşçı Kanadı . Londra: HarperCollins, 1995. ISBN 978-0-00-255527-2.
- Babcock, Elizabeth (1999). Sidewinder – Buluş ve İlk Yıllar. Çin Gölü Müzesi Vakfı. 26 s. Orijinal Sidewinder versiyonunun gelişiminin ve tasarımında yer alan merkezi kişilerin kısa bir kaydı.
- McCarthy, Donald J. Jr. MiG Killers, Vietnam 1965-1973 yılında ABD Hava Zaferleri A Kronolojisi . 2009, Specialty Press, North Branch, MN, ABD ISBN 978-1-58007-136-9
- Michel III, Marshall L. Çatışmalar, Kuzey Vietnam Üzerinde Hava Muharebesi 1965–1972. 1997. ISBN 978-1-59114-519-6 .
- Westrum, Ron (1999). » Sidewinder — China Lake’de yaratıcı füze geliştirme.» Deniz Enstitüsü Basın. ISBN 978-1-55750-951-2
Referencer
Bibliografi
- Bonds, Ray udg. Den moderne amerikanske krigsmaskine . New York City: Crown Publishers, 1989. ISBN 0-517-68802-6 .
- Clancy, Tom (1996). «Ordnance: Hvordan blev bomber ‘smarte ‘ «. Fighter Wing . London: HarperCollins, 1995. ISBN 978-0-00-255527-2.
- Babcock, Elizabeth (1999). Sidewinder — opfindelse og tidlige år. China Lake Museum Foundation. 26 s. En kortfattet oversigt over udviklingen af den originale Sidewinder -version og de centrale personer, der er involveret i dens design.
- McCarthy, Donald J. Jr. MiG Killers, A Chronology of US Air Victories in Vietnam 1965–1973 . 2009, Specialty Press, North Branch, MN, USA ISBN 978-1-58007-136-9
- Michel III, Marshall L. Clashes, Air Combat Over North Vietnam 1965–1972. 1997. ISBN 978-1-59114-519-6 .
- Westrum, Ron (1999). » Sidewinder — Kreativ missiludvikling ved China Lake.» Naval Institute Press. ISBN 978-1-55750-951-2
Betreiber
Aktuelle Betreiber
- Argentinien AIM-9L/M
- Australien
- Belgien
- Bahrain
- Brasilien
- Kanada
- Chile
- Tschechien
- Dänemark
- Ägypten
- Äthiopien
- Finnland
- Ungarn
- Griechenland
- Indonesien
- Iran
- Irak
- Israel
- Japan
- Jordanien
- Kenia
- Kuwait
- Malaysia
- Marokko
- Niederlande
- Norwegen
- Oman
- Pakistan
- Philippinen
- Polen
- Portugal AIM-9B/J/P/L/M
- Katar
- Rumänien
- Saudi Arabien
- Singapur
- Südkorea
- Taiwan
- Schweden
- Schweiz
- Thailand
- Truthahn
- Tunesien
- Vereinigte Staaten
- Vereinigte Arabische Emirate
- Venezuela
Ehemalige Betreiber
- Österreich
- Kamerun
- Frankreich
- Deutschland
- Italien
- Mexiko
- Neuseeland
- Südafrika
- Spanien
- Südvietnam
- Vereinigtes Königreich
- Jugoslawien
- Zimbabwe
Bitte beachten Sie, dass diese Liste nicht vollständig ist.
Entwurf
Der Sidewinder ist nicht auf der aktuellen Position durch den Detektor aufgezeichnet geführt, sondern auf der Veränderung in der Position seit der letzten Sichtung. Wenn das Ziel also zwischen zwei Drehungen des Spiegels bei 5 Grad links blieb, würde die Elektronik kein Signal an das Steuerungssystem ausgeben. Stellen Sie sich eine Rakete vor, die im rechten Winkel zu ihrem Ziel abgefeuert wird; Wenn die Rakete mit der gleichen Geschwindigkeit wie das Ziel fliegt, sollte sie es um 45 Grad «voreilen» und zu einem Aufschlagpunkt fliegen, der weit vor dem Ort liegt, an dem sich das Ziel beim Abschuss befand. Wenn die Rakete die vierfache Geschwindigkeit des Ziels fliegt, sollte sie einem Winkel von etwa 11 Grad nach vorne folgen. In jedem Fall sollte die Rakete diesen Winkel bis zum Abfangen beibehalten, was bedeutet, dass der Winkel, den das Ziel gegen den Detektor bildet, konstant ist. Es war dieser konstante Winkel, den der Sidewinder beizubehalten versuchte. Dieses » proportionale Verfolgungssystem » ist sehr einfach zu implementieren, bietet jedoch fast kostenlos eine leistungsstarke Vorausberechnung und kann auf Änderungen in der Flugbahn des Ziels reagieren, was viel effizienter ist und die Rakete zum Ziel «führen» lässt.
History
In 1949, a small team at NOTS (later NWC) China Lake, led by Dr. McLean, investigated the passive Infra Red homing problem, with limited financial means. Surprisingly, the result of this low-profile research project is still known as one of the world’s leading dogfight missiles. As if the financial limitations were not restrictive enough, the team imposed on itself one further restriction: it chose for an airframe of only 5 inch (127mm) diameter, which made fitting in the necessary electronics (still vacuum-tube in those days) a major challenge. The research led to a contract, awarded to Philco in 1951, for a homing head.
On 11 September 1953, the first successful missile, designated XAAM-N-7, was fired and the missile reached IOC in 1956. Designations were N-7 (US Navy), GAR-8 (USAF) and SW-1 (Development). The AIM-9 designation was assigned to the Sidewinder in 1962, while RB.74 is the Swedish designation. Over the years, the missile has been continuously improved and updated, the latest projected versions being the AIM-9R and AIM-9X.
Usage in battles
Overview
AIM-9J is a great tool for any situation where a gun cannot suffice or the pilot has no time to engage. After having used other infrared missiles, the AIM-9J takes virtually no time to get used to.
Deploying AIM-9J in combat
AIM-9J is best used when having to chase an enemy fighter that is accelerating away from you, or is outside of effective gun range. Timing is key to success when using AIM-9J, since unlike any other type of armament, AIM-9J requires 5 seconds to warm up before readiness for launch, after which the missile seeker will remain active for 10 seconds. So it is recommended to plan a missile launch shortly ahead of warmup, such as picking out the target ahead in time and then positioning the engagement to your advantage. AIM-9J is most effective in distances from 0.75-3 km at altitudes below 4 km, or 1-4 km above 4 km of altitude. Furthermore, it is recommended to only fire AIM-9J against the targets rear, preferably with an active afterburner to ensure continuous tracking towards AIM-9J’s upcoming flight. However, when attempting to engage a target moving on a tangent to the launch aircraft, it is recommended to lead the missile slightly towards the target, to ensure the track is sustained throughout the flight. In most cases though, the excellent seeker of AIM-9J will stay on target, even when flares or other countermeasures are deployed. The only threat to AIM-9J worth mentioning are heavily turning targets, due to its limited maximum G-load of 20G, therefore making it not an impossible task to dodge AIM-9J.
Pros and cons
Pros:
- TNT load sufficient to kill any aircraft it hits when compared to opposing aircrafts missiles such as R-60
- Accurate seeker hard to distract with flares
- Radar can assist the missile to pick the right target before launch
Cons:
- Does not follow hard turning targets well unlike R-60 or R550
- Seeker remains warmed up for only 10 seconds
Daha sonraki gelişmeler
Daha büyük roket motoru
Yüksek İrtifa Projesi kapsamında, China Lake’deki mühendisler, daha büyük bir motorun kullanışlılığını denemek için bir Sidewinder savaş başlığı ve arayıcıyı bir Sparrow roket motoruyla eşleştirdiler.
Diğer kara fırlatma platformları
2016 yılında AIM-9X, New Mexico , ABD’deki White Sands Füze Menzilinde bir Çok Amaçlı Fırlatıcıdan test edildi . MML ile test sırasında AIM-9X aşırı ısınma ile ilgili sorunlar yaşadı. Bu sorunlar o zamandan beri çözüldü.
Mayıs 2019’da AIM-9X Block II, Norveç’teki Andoya Test Merkezi’nde Ulusal Gelişmiş Karadan Havaya Füze Sisteminden ( NAMSS ) test atışına tabi tutuldu .
External links
- References
- Westrum 2013, p.196
- ↑ Parsch 2008
- ↑ Kopp 2014
- ↑ GlobalSecurity.org «AIM-9 Sidewinder»
- ↑ Goebel 2021
- Bibliography
- Westrum, Ron. Sidewinder; Creative Missile Development at China Lake. Naval Institute Press, 30 Sep. 2013.
Missiles | |
---|---|
USA | |
AAM | AIM-7C Sparrow · AIM-7D Sparrow · AIM-7E Sparrow · AIM-7E-2 Sparrow |
AIM-9B Sidewinder · AIM-9C Sidewinder · AIM-9D Sidewinder · AIM-9E Sidewinder · AIM-9G Sidewinder · AIM-9J Sidewinder · AIM-9L Sidewinder · AIM-9P Sidewinder | |
AIM-92 Stinger | |
AGM | AGM-12B Bullpup · AGM-12C Bullpup · AGM-22 · AGM-65A · AGM-65B · AGM-114B Hellfire · AGM-114K Hellfire II · BGM-71D TOW-2 |
ATGM | BGM-71 TOW · BGM-71A TOW · BGM-71B TOW · BGM-71C I-TOW |
SAM | MIM146 |
Germany | |
AAM | AIM-9B FGW.2 Sidewinder |
AGM | HOT-1 · HOT-2 TOW · HOT-3 · PARS 3 LR |
ATGM | HOT-K3S |
SAM | Roland |
USSR | |
AAM | 9M39 Igla · R-3R · R-3S · R-13M1 · R-23R · R-23T · R-60 · R-60M |
AGM | 9K127 Vikhr · 9M17M Falanga · 9M17P Falanga-PV · 9M120 Ataka · 9M120-1 Ataka |
Kh-23M · Kh-25 · Kh-25ML · Kh-29L · Kh-29T · Kh-66 | |
ATGM | 3M7 · 9M14 · 9M113 Konkurs · 9M114 Shturm · 9M123 · 9M133 |
SAM | 9M311 · 9M311-1M |
Britain | |
AAM | Fireflash · Firestreak · Red Top · Skyflash · SRAAM |
ATGM | BAe Swingfire · MILAN · MILAN 2 · ZT3 |
SAM | Starstreak |
Japan | |
ATGM | Type 64 MAT · Type 79 |
SAM | Type 91 |
China | |
AAM | PL-2 · PL-5B |
ATGM | HJ-73 · HJ-73E |
SAM | HN-6 · |
Italy | |
SAM | Mistral SATCP |
France | |
AAM | AA-20 Nord · Matra R530 · Matra R530E · Matra R550 Magic 1 · Mistral · Shafrir |
AGM | 9M14-2 Malyutka-2 · AS-20 Nord · AS-30 Nord · HOT-1 · HOT-2 TOW · HOT-3 |
ATGM | HOT · SS.11 |
SAM | Roland · VT1 |
Sweden | |
AAM | RB24 · RB24J · RB71 |
AGM | Rb05A |
ATGM | Rbs 55 · Rbs 56 |
SAM | Rbs 70 |
AAM = Air-to-Air Missile AGM = Air-to-Ground Missile ATGM = Anti-Tank Guided Missile (Ground mounts) SAM = Surface-to-Air Missile |
Diseño
El Sidewinder no se guía por la posición real registrada por el detector, sino por el cambio de posición desde el último avistamiento. Entonces, si el objetivo permanecía a 5 grados a la izquierda entre dos rotaciones del espejo, la electrónica no enviaría ninguna señal al sistema de control. Considere un misil disparado en ángulo recto con su objetivo; si el misil está volando a la misma velocidad que el objetivo, debería «adelantarlo» 45 grados, volando a un punto de impacto muy por delante de donde estaba el objetivo cuando fue disparado. Si el misil viaja cuatro veces la velocidad del objetivo, debe seguir un ángulo de unos 11 grados al frente. En cualquier caso, el misil debe mantener ese ángulo hasta la interceptación, lo que significa que el ángulo que forma el objetivo contra el detector es constante. Fue este ángulo constante lo que el Sidewinder intentó mantener. Este sistema de » persecución proporcional » es muy fácil de implementar, pero ofrece un cálculo de plomo de alto rendimiento casi gratis y puede responder a cambios en la trayectoria de vuelo del objetivo, lo que es mucho más eficiente y hace que el misil «lidere» al objetivo.
Конструкция АИМ-9М
Ракету AIM-9M можно разделить на четыре секции:
Руководство
Наведение осуществляется инфракрасной ГСН WGU-4 / B, состоящей из инфракрасного приемника , вращающегося зеркала, системы охлаждения аргоном , все это размещено за прозрачным инфракрасным стеклянным куполом . Зеркало может поворачиваться в любом направлении и способно отслеживать цель, движущуюся с угловой скоростью 20 ° / с. Если ракета обнаруживает, что цель удаляется, военному заряду передается приказ о безопасном огне.
Контроль
Система управления полетом оружия напрямую подчиняется ГСН с помощью двух серводвигателей, которые приводят в действие передние элероны. Задние стабилизаторы неподвижны и служат только для стабилизации траектории благодаря устройству, называемому «роллероны», которое вызывает вращательное движение вокруг продольной оси.
Военный заряд
Боевая часть состоит из кольцевого узла ВДУ-17Б. Он состоит из 4 кг из полимеризованных порошка взрывчатого вещества PBXN-3 tritonol и стальных тросов намотаны по спирали, для общей массы 9,4 кг . Эти кабели при взрыве образуют осколки, которые могут повредить цель, если ракета не поразит ее напрямую. Стрельба запускается либо при контакте с целью, либо с помощью лазерной системы обнаружения приближения . Заряд начинается через пять секунд при ускорении 20 g .
Sidewinder efterkommere
Antitank variant
Eksperimentel brug af en AIM-9L mod kampvogne ved China Lake , 1971
China Lake eksperimenterede med Sidewinders i luft-til-jord-tilstand, herunder brug som et anti-tankvåben. Fra 2008 demonstrerede AIM-9X sin evne som et vellykket let luft-til-jord-missil.
I 2016 indgik Diehl en aftale med Bundeswehr-udstyr, informationsteknologi og support i forbindelse med forbundskontoret om at udvikle en laserstyret Air-To-Ground-variant af Sidewinder-missilet baseret på AIM-9L-varianten. Ved test med den svenske forsvarsmaterieladministration kunne en Saab Gripen ramme et stationært og to bevægelige mål.
Den 28. februar 2018 afslørede det iranske islamiske revolutionære vagtkorps et antitank-derivat af Sidewinder-missilet ved navn «Azarakhsh» beregnet til brug af Bell AH-1J SeaCobra angrebshelikoptere.
General info
Like other early air-to-air missiles, the AIM-9B is limited in is destructive capabilities. Although it contains enough explosive filler to eliminate or cripple an enemy given a direct hit, those direct hits may be hard to come by. For one, this missile only has a 10G overload. Therefore, it is quite easy for an enemy to dodge it. All the enemy needs to do is to turn slightly, and the missile will likely miss. For greatest lethality, use this missile on slow targets that cannot manoeuvre well (though it should be noted that in this case, guns may be just as effective).
Additionally, the AIM-9B takes quite a length of time to acquire a target. (The time required may be reduced if the enemy is using their afterburner.) So, even achieving a firing solution may prove difficult.
Still, as one of the first air-to-air missiles in the game, the missile is quite effective for dealing with enemies in the right circumstances. Careful positioning and trigger discipline are required. In lower-tier jet combat, the AIM-9B is the gold standard for long to medium range air-to-air combat.
Effective damage
With a 4.76 kg HBX explosive (7.62 kg TNT equivalent) warhead, the AIM-9B Sidewinder can ensure the destruction of the hit aircraft’s tail section. Even a near-miss with the proximity fuse detonating can cause significant damage to the rear control surfaces so that a critical hit will cause the plane to lose air controllability, leading to a credit when the plane eventually smashes into the ground.
Comparison with analogues
- AIM-9B FGW.2 Sidewinder — A European-licensed version of the AIM-9B with their own improvements; however the performance in-game are quite similar.
- R-3S/PL-2 — Infamous as a reverse-engineered variant of the AIM-9B, the R-3 missile shares many of its in-game performances with the AIM-9B, only falling slightly short in locking and launching range.
- Shafrir — Shares in-game performance values despite their design differences
- Rb24 — Licensed-produced version of the AIM-9B for the Swedish, and as such shares in-game performance values.
The infrared (IR) homing guidance section performs tracking and guidance functions. The AIM-9X is a system-guided missile employing a mid-wave IR FPA seeker. The seeker, equipped with High Off-Boresight (HOBS), can be used with a helmet-mounted sight for wider attack envelope. It uses passive infrared (IR) energy for target acquisition and tracking. After the launch, the seeker follows the heat signature from the engines of the hostile aircraft.
The IR homing ensures the launch of the missile during the day/night and in electronic countermeasure (ECM) environment. The missile can engage targets in the near beyond visual range (NBVR) and within visual range (WVR) areas.